Evropská unie připravuje významné úpravy v oblasti řidičských oprávnění, které se dotknou zejména držitelů průkazů skupiny B. Snahou je přizpůsobit legislativu aktuálním trendům v automobilovém průmyslu a zvýšit flexibilitu pro řidiče.
Jednou z navrhovaných změn je zvýšení maximální přípustné hmotnosti vozidel, která mohou řídit držitelé řidičského průkazu skupiny B. Dosavadní limit 3,5 tuny by se měl zvýšit na 4,25 tuny. Úprava reaguje zejména na rostoucí hmotnost vozidel s alternativními pohony, jako jsou elektromobily, které kvůli bateriím často překračují stávající hmotnostní limity.
Podmínky pro řízení těžších vozidel
Aby mohli řidiči využít nový hmotnostní limit, musejí splnit určité podmínky. Jednou z nich je minimální dvouleté držení řidičského průkazu skupiny B. Dále se předpokládá absolvování speciálního školení nebo zkoušky z odborné způsobilosti, případně obojího, v závislosti na rozhodnutí jednotlivých členských států EU.
Dopad na řidiče obytných vozů
Změna hmotnostního limitu je pozitivní zprávou i pro majitele obytných vozů, kteří se často potýkají s omezeními kvůli hmotnosti svých vozidel. Nový limit jim umožní řídit větší obytné vozy bez nutnosti získání řidičského oprávnění skupiny C.
Platnost změn v rámci EU
Navrhované změny by měly platit jednotně ve všech členských státech Evropské unie. Přestože Evropský parlament návrh schválil, je nutné doladit přesné podmínky mezi Evropskou komisí, Evropskou radou a Evropským parlamentem.
„Účinnost směrnice může nastat, a to i v souvislosti s transpozicí do národních úprav jednotlivých členských států, až tak v roce 2028 až 2029, podle toho, kdy vstoupí v platnost,“ uvedl pro novinky.cz mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Má to i svá ale
Je ale třeba si uvědomit, že řízení vozidel nad 3,5 tuny má i svá úskalí. Taková auta totiž spadají pod mýto, takže řidiči musejí muset platit nejen za dálnice, ale i rychlostní silnice a vybrané vozovky první třídy. Od mýtného jsou osvobozena jen vodíková auta a elektromobily. S mýtným jde pak ruku v ruce povinnost mít také palubní jednotku, což platí pro všechna auta bez rozdílu.
Pro vozidla nad 3,5 tuny platí rovněž omezení rychlosti. Mimo město a dálnice musejí řidiči jet maximálně 80 km/h. A také je třeba pamatovat na to, že těžší auta nemohou jet tam, kde je zákaz vozidel nad 3,5 tuny.
Další plánované úpravy
Kromě zvýšení hmotnostního limitu se diskutuje i o možnosti získání řidičského průkazu skupiny B od 17 let. Tento systém, známý jako režim L17, by umožnil mladým řidičům získat oprávnění dříve, avšak s podmínkou řízení pod dohledem zkušeného mentora až do dosažení plnoletosti.
Zdroje: novinky.cz, garaz.cz, autozive.cz
částečně vytvořeno AI