Při průlomovém pozorování na začátku letošního roku Webbova výkonná kamera pro blízkou infračervenou oblast (NIRCam) zobrazovala hvězdné trosky supernovy Cas A. Nejnovější snímky představují zářivý útvar připomínající kouli, který vykazuje celou škálu barev, jež byly dříve skryté před zraky. Danny Milisavljevic, přední astronom z Purdue University, vyjádřil údiv nad úrovní detailů, které kamera NIRCam odhalila. Snímky ukazují kataklyzmatické poslední okamžiky hvězdy, které po sobě zanechaly složitá vlákna připomínající roztříštěné sklo.

Dalekosáhlý dopad hvězdné exploze

Proces vzniku supernovy je prudký a krásný zároveň. Jak obří hvězdy stárnou a vyčerpávají své palivo, podléhají vlastní gravitaci, což vede k explozivnímu konci, který rozptýlí jejich podstatu po celém vesmíru. Násilný akt není jen podívanou, ale také stvořitelem, který vytváří těžké prvky důležité pro vesmír. Světlu z exploze Cas A, hvězdy, která měla kdysi 16krát větší hmotnost než naše Slunce, trvalo staletí, než dorazilo na Zemi, a umožnilo nám tak nahlédnout do minulosti.

Kosmická pozorování

Cas A není pro astronomy žádnou novinkou. Studovaly ji Hubbleův vesmírný dalekohled, Spitzerův vesmírný dalekohled, rentgenová observatoř Chandra a další. Každý z teleskopů přispěl jedinečnými poznatky, přičemž výzkum Chandry odhalil složení prvků vzniklých v supernově. Webbův dalekohled NIRCam však nabízí širší rozsah vlnových délek a odhaluje detaily, které jsou lidskému oku neviditelné.

Umění infračerveného zobrazování

Aby tyto neviditelné detaily vynesli na světlo, převedli vědci infračervená data do spektra barev. Jasně oranžové a světle růžové oblasti na novém snímku představují vnitřní obal supernovy, bohatý na síru, kyslík, argon a neon. Zářivé barvy nejen oslňují oko, ale také znamenají místo zrodu budoucích hvězd.

Srovnání snímků ve střední a blízké infračervené oblasti odhaluje dynamickou povahu Cas A. To, co se na snímku ve střední infračervené oblasti jevilo jako zelená smyčka, hravě přezdívaná "zelená příšera", se na novém snímku mění v jemnější rys. Vyvíjející se hranice, kde se exploze supernovy setkává s okolním materiálem, zdůrazňuje probíhající interakci v prostoru.

Ozvěny hvězdné katastrofy

Jedním z nejzajímavějších Webbových objevů je útvar známý jako světelná ozvěna. Na novém snímku představuje zřetelná skvrna, označovaná jako Baby Cas A, světlo supernovy interagující se vzdáleným prachem. Jev poskytuje jedinečný pohled na dalekosáhlé účinky takových kosmických událostí.

Vesmírný dalekohled Jamese Webba nadále překonává očekávání a nabízí dechberoucí pohledy do hlubin vesmíru. Jeho objektivem jsme svědky pozůstatků supernovy v dosud nevídaných detailech, které rozšiřují naše chápání záhad vesmíru. Když obdivujeme tyto snímky, připomínáme si nekonečné zázraky, které čekají na objevení v rozlehlém vesmíru.

Zdroje: denik.cz, wionews.com, phy.org