Cesta parníku Säntis na dno Bodamského jezera nebyla ani náhodná, ani tragická, ale vyznačovala se ekonomickým pragmatismem. Vzhledem k tomu, že 48metrové plavidlo bylo považováno za nevhodné pro plavbu a jeho demontáž byla příliš nákladná, nechal ji majitel, švýcarská Lodní společnost Bodamského jezera, záměrně potopit.
Byl to slavnostní konec lodi, která po čtyři desetiletí sloužila jako trajekt a přepravovala až 400 cestujících po vodách jezera.
Loď zamrzlá v čase
Podmínky na dně Bodamského jezera – mrazivá tma spojená s absencí kyslíku v hloubce téměř 210 metrů – posloužily lodi Säntis jako konzervant, aniž by šlo o záměr. Díky této konzervaci má dnešní generace vzácný pohled do minulosti, přičemž původní nátěr a jméno lodi jsou stále viditelné, což svědčí o jejím trvalém odkazu.
Ambiciózní podnik
Sdružení pro záchranu lodí Romanshorn v čele s prezidentem Silvanem Paganinim se pustilo do mise, jejímž cílem je vyzdvihnout loď Säntis z vodního hrobu. "Chceme veřejnosti představit, co tady máme; jakou památku máme po našich předchůdcích. To je hlavní cíl," sdělil Paganini a zdůraznil význam lodi jako historického artefaktu.
Záchranná operace, která má být zahájena v březnu, se bude opírat o inovativní použití zvedacích vaků, podvodních balonů naplněných vzduchem, které budou loď opatrně přibližovat k hladině, přičemž úplné vyzvednutí je plánováno na duben.
Ozvěny Titaniku
Säntis je přirovnáván k Titaniku nejen svým osudem, ale i konstrukcí, neboť se může pochlubit vzácným tříválcovým parním strojem, který je podobný stroji na zaoceánském parníku, jenž se stal obětí neštěstí. Paganini uvádí paralely mezi oběma loděmi a všímá si dramatického způsobu jejich potopení, kdy se záď vznášela vzhůru a vlajky vlály vysoko. Na rozdíl od Titaniku však Säntis dostal druhou šanci díky ochranné náruči hlubin Bodamského jezera.
Závod s časem
Naléhavost záchranné operace podtrhuje hrozba, kterou představuje invazivní druh mlžů, který začal ovládat dno jezera. Hrozí, že tito tvorové uzavřou loď Säntis do dusivého objetí. Záchranný tým musí proto jednat rychle, aby zachránil kus historie.
Nová kapitola
Po vyzdvižení bude loď Säntis restaurována v loděnici v Romanshornu a plánuje se její umístění v muzeu ve Švýcarsku. Projekt se však potýká s finančními problémy, protože kanton Thurgau odmítl záměr podpořit, a Paganini tak musí hledat jiné sponzory.
Oživení lodi Säntis není jen záchrannou operací; je to cesta do historie, pocta inženýrství a oslava dědictví. V době, kdy se "alpský Titanic" chystá znovu vyplout na hladinu, je symbolem přetrvávajícího kouzla minulosti a toho, kam až jsme schopni zajít, abychom zachovali naši společnou historii pro budoucí generace.
Zdroje: bnnbreaking.com, aussiedlerbote.de, dailymail.co.uk