V polovině šedesátých let minulého století byla IFA, mateřská společnost značky Trabant, postavena před jedinečný úkol vyvinout vojenskou verzi nově představeného modelu Trabant 601. V té době se však již jednalo o vojenskou verzi. Tak vznikl Trabant 601 A, přičemž písmeno "A" označovalo jeho vojenské určení. Na jaře 1966 byl nový bojovník na kolech připraven na svou vojenskou premiéru.

Zdroj: Youtube

Znovuobjevení pro odolnost

Vojenská varianta Trabantu 601 byla více než jen kosmetickou úpravou. Prošel významnými úpravami, aby vydržel náročné vojenské použití. Podvozek byl zesílen tužším odpružením a pod motor a převodovku byl přidán ochranný kryt. Karoserie se změnila z duroplastu na plech, což zvýšilo její odolnost. Absence střechy si vyžádala zesílení prahů a sloupků, další výztuhy byly přidány na podlahu a podběhy zadních kol.

Zvládání náročných terénů

Konstruktéři si uvědomovali omezení vozidla s pohonem předních kol a skromným dvouválcovým motorem, a proto vybavili Trabant 601 A trubkovými nárazníky. Tyto plnily dvojí funkci – chránily vozidlo a pomáhaly při vyjíždění z náročného terénu. Pozoruhodné je, že lehká konstrukce vozu, který vážil pouhých 645 kg, umožňovala v případě potřeby ruční přesun čtyřčlenného týmu.

Praktičnost se snoubí s funkčností

Interiér vozu Trabant 601 A byl pragmatický a zároveň funkční. Nabízel klasickou přístrojovou desku a sedadla potažená koženkou, což byl pokrok oproti civilním látkovým interiérům. Vůz byl vybaven ručně ovládanou plátěnou střechou, připínacími látkovými bočnicemi s plastovými okny pro nepříznivé počasí, držáky na střelné zbraně a anténou rádia. Pozoruhodnou součástí výbavy bylo přídavné "pátrací" světlo pro lepší viditelnost.

Trabant 601 A byl zpočátku poháněn motorem o výkonu 23 k, později dostal výkonnější variantu s dalšími 3 koňmi. Ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou byl objem motoru 594,5 cm3 skromný, ale pro zamýšlené použití vozidla dostačující.

Mimo bitevní pole

Kromě vojenské verze "A" vznikla také varianta "F" pro myslivce, lesníky a zemědělce. Obě verze měly společné rozměry a skromné terénní schopnosti, které poněkud ztěžovala nízká světlá výška 155 mm.

Vojenská varianta Kübelwagen se vyráběla až do konce východoněmeckého komunistického režimu, celkem bylo vyrobeno 8 000 kusů. Jeho civilní protějšek Tramp, představený v roce 1978 na veletrhu v Lipsku, si vypůjčil techniku z vojenského modelu, ale vyznačoval se odlišnou estetikou včetně rozmanitého designu kapoty.

Vzpomínka na dědictví

Varianta Tramp se dočkala výrazné modernizace, šlo například o přijetí čtyřválcového motoru Volkswagen. Tato modernizace znamenala soumrak éry modelu Trabant, jehož výroba byla nakonec ukončena po montáži přibližně 500 kusů modernizované verze.

Trabant 601 v civilní i vojenské inkarnaci zůstává dokladem inovativního inženýrství a přizpůsobivosti. Jeho cesta od městského dojížděcího vozu k vojenskému užitkovému vozidlu zachycuje jedinečnou kapitolu automobilové historie, kdy nutnost vedla nejen k vynalézání, ale také k novým objevům.

Zdroje: denik.cz, armadnizpravodaj.cz, korzar.sme.sk