Trabant 601 byl vrcholem řady, která začala modelem P50 v roce 1957 a P60 v roce 1962. Zatímco první modely měly skromnou roční produkci, Trabant 601 dosáhl nebývalých rozměrů a v roce 1973 sjelo z montážní linky téměř 100 000 kusů. Pozoruhodné je, že trvale překračoval roční stotisícovou hranici, v roce 1988 dokonce dosáhl rekordu 145 600 vozů.
V prostředí, kde existovaly další podobné "lidové vozy", se žádný z nich nemohl vyrovnat širokému rozšíření a pověsti modelu Trabant. Svou roli v tom sehrál odpor socialistické ekonomiky ke změnám, protože inovativní nápady konstruktérů ve Cvikově byly často tlumeny státními orgány. Přesto nelze Trabantu upřít trvalý odkaz.
Dlouhá cesta vozu Trabant
Výroba vozu Trabant trvala téměř 35 let a dočkala se jen drobných modernizací. V roce 1962 přešel na větší objem motoru a vznikl model Trabant 601, který se vyráběl až do roku 1990. Zajímavostí je, že jej nahradil model Trabant 1.1, poháněný čtyřdobým čtyřválcovým motorem o objemu 1,1 litru, který byl licenčně vyráběn společností Volkswagen.
Existovaly sice prototypy s rotačním motorem Wankel nebo tříválcovým vznětovým motorem, ale do výroby se nikdy nedostaly. Místo toho zůstal Trabant věrný svým kořenům s dvoutaktním motorem.
Dědictví dvoutaktních motorů
Konstrukce vozu Trabant vycházela z bohatých zkušeností německých inženýrů s dvoutaktními motory, zejména s motory vyráběnými pod značkou DKW ve stejném regionu. Po druhé světové válce se továrny Horch a Audi ve Zwickau, původně známé výrobou prestižních vozů, přeorientovaly na výrobu cenově dostupných osobních a nákladních automobilů.
Trvanlivost a cenová dostupnost vozu Trabant byla dána jeho dvouválcovým dvoutaktním motorem, který byl známý svou jednoduchostí a hospodárností. S rostoucí potřebou úsporných vozů si Trabant našel svou mezeru.
Významné funkce a modernizace
Trabant 601 měl karoserii z duroplastu, plastového materiálu, což byla v té době jedinečná volba. Rozměry byly kompaktní, karoserie měřila 3 555 × 1 504 × 1 437 mm a vážila pouhých 620 kg. Spotřeba paliva 8,5 l na 100 km byla přiměřená a vůz dosahoval rychlosti až 105 km/h.
V průběhu let se konstruktéři zaměřili na zlepšení účinnosti motoru, zvýšení výkonu, snížení poměru oleje a benzinu a modernizaci elektrické instalace na dvanáct voltů. Mezi bezpečnostní vylepšení patřily dvouokruhové kapalinové brzdy, i když bubnové brzdy ještě nějakou dobu přetrvávaly.
Varianty a zajímavé dědictví
Trabant 601 se vyráběl v různých výbavách, včetně 601 S a 601 De Luxe. Neomezoval se pouze na sedany, existovaly i verze kombi, užitkové skříňové modely či vojenské a policejní varianty.
Trabant zaplavil silnice východního Německa a dalších socialistických zemí a stal se symbolem socialismu. Navzdory spojení s politickou ideologií poskytoval spolehlivou a cenově dostupnou dopravu nespočtu jednotlivců.
Od ikony po sběratelský předmět
S pádem komunismu prošel Trabant 601 pozoruhodnou proměnou. Stal se ikonou, sběratelským předmětem a ozdobou prestižních automobilových muzeí. Díky svému osobitému designu a jedinečné historii se stal předmětem konverzace nadšenců a symbolem doby, kdy inovace a změny čelily obrovským překážkám.
Ačkoli byl Trabant 601 ve své době možná terčem posměchu, jeho trvalý odkaz ukazuje sílu odolnosti a nostalgie ve světě automobilů. Dnes je svědectvím vynalézavosti svých tvůrců a neutuchající lásky svých fanoušků.
Zdroje: auto.cz, garaz.cz, udalostiextra.cz