Vůz Tatra 77 byl vyroben pouze ve 105 exemplářích včetně prototypů, a je tedy vskutku vzácný.

Odhalené tajemství

Velkolepý vstup Tatry 77 na automobilovou scénu se odehrál způsobem, který lze označit za senzační. Její vývoj byl do poslední chvíle zahalen tajemstvím a 5. března 1934 byla v Praze představena světu, což vyvolalo úžas novinářů i automobilových odborníků. Schopnosti vozu byly předvedeny na karlovarské silnici nedaleko Prahy, kde bez námahy dosáhl a udržel rychlost 145 km/h. Předvedl výjimečné jízdní vlastnosti, s lehkostí objížděl zatáčky a poskytoval plynulý a příjemný zážitek z jízdy i při rychlostech přesahujících 100 km/h.

Zdroj: Youtube

Ještě téhož roku měla Tatra 77 mezinárodní premiéru na pařížském autosalonu a okamžitě se stala středem pozornosti. Nejenže se odlišovala od všech ostatních sériových vozů, ale také se pyšnila pozoruhodnými výkony, které mnohé nechávaly v nedůvěře. Ředitelé velkých amerických automobilových společností a dokonce i inženýři Rolls-Royce byli svědky neuvěřitelných schopností Tatry 77 na silnici. Nedokázali pochopit, jak může motor o výkonu přibližně 45 kW dosáhnout rychlosti přes 140 km/h, k čemuž bylo v té době obvykle zapotřebí motoru o výkonu přes 100 koní.

Neuvěřitelný výkon byl přisuzován inovativní aerodynamické karoserii Tatry 77, která byla důkazem vynalézavosti jejího konstruktéra Ing. Überlackera. Proslýchá se, že jeden americký filmový režisér byl vystavenými Tatrami tak ohromen, že si objednal několik exemplářů pro postavy mimozemšťanů ve svém filmu.

Aerodynamická revoluce

Ke vzniku přelomové Tatry 77 vedlo několik faktorů, mimo jiné snaha minimalizovat jízdní odpory, zejména odpor vzduchu. Tento odpor vyžadoval výkonné motory s konvenčními tvary karoserie. Tatra 77 se s výzvou vypořádala zmenšením čelní plochy vozu, omezením jeho výšky a hladkou podlahou. Motor byl důmyslně umístěn přímo za hnanou nápravou, čímž odpadla potřeba středového tunelu, v němž se obvykle nacházelo centrální potrubí a výfukové potrubí. Tím se nejen zlepšila aerodynamika, ale také snížila celková hmotnost.

Zkouška kvality

V roce 1934 se upravená Tatra 77 zúčastnila závodu "Tisíc mil ČSR". Hlavním cílem bylo otestovat správnost revoluční konstrukční koncepce vozu. Výsledky hovořily samy za sebe, prokázaly zdatnost vozu, a ještě více upevnily jeho pověst inženýrského zázraku.

Pokračující vývoj

Výroba vozu Tatra 77 pokračovala s drobnými změnami až do roku 1935, kdy byla zavedena výraznější vylepšení. Cílem změn bylo zvýšit výkon motoru, dále zlepšit aerodynamiku a jízdní vlastnosti vozidla. Tím došlo k přechodu na model Tatra 77a, který nadále uchvacoval automobilové nadšence.

Tatra 77 na Amelia Island

V loňském roce se na floridském ostrově Amelia Island konala aukce historických a sběratelských automobilů. Mezi draženými poklady vynikala československá Tatra 77. I když byla výsledná cena na aukci odhadována na několik desítek milionů, vydražila se "pouze" za asi 8,5 milionu korun. Podle sběratele tatrovek nedosáhla odhadované ceny kvůli nepříliš zdařilé renovaci. Přesto se stala nejdražší tatrovkou v historii RM Sotheby's.

Ve světě klasických automobilů je Tatra 77 zářným příkladem inovace, elegance a automobilové dokonalosti. Díky svému ikonickému designu, přelomovému technickému řešení a omezené výrobě si stále získává srdce nadšenců a dokazuje, že skutečné automobilové legendy nikdy nezaniknou.

Zdroje: cs.wikipedia.org, zpravy.aktualne.cz, tn.nova.cz