Vědci zjistili, že nervové buňky vnímající bolest, známé jako nociceptory, u mužů a žen reagují odlišně na určité látky, které tyto buňky senzibilizují na bolest.

Buněčné stopy vnímání bolesti

Nociceptory fungují jako tělesný poplašný systém, který detekuje škodlivé podněty a upozorňuje mozek. Studie zahrnující vzorky tkání myší, opic a lidí zkoumala reakci těchto nervových buněk na prolaktin a orexin B, látky, o nichž je známo, že snižují práh bolesti.

Zajímavé je, že zatímco působení prolaktinu zvýšilo aktivitu nervových buněk samic, orexin B měl podobný účinek na buňky samců. Rozdílná reakce na samém počátku dráhy bolesti naznačuje zásadní biologickou odlišnost ve způsobu zpracování bolesti mezi pohlavími.

Důsledky pro personalizovanou léčbu bolesti

Výsledky studie nejen prohlubují naše znalosti o bolesti, ale také připravují půdu pro vývoj léčby specifické pro jednotlivá pohlaví. "To by mohlo znamenat zablokování citlivosti na prolaktin u žen a na orexin B u mužů," vysvětluje Frank Porreca, výzkumník bolesti na University of Arizona Health Sciences a hlavní autor studie.

Pozoruhodné je, že obě látky jsou již cílem léčby jiných onemocnění, což by mohlo urychlit vývoj specializovaných terapií bolesti. Například blokátory orexinu schválené FDA, které se používají při léčbě nespavosti, by mohly být znovu použity k léčbě bolesti, zatímco protilátka blokující prolaktin by mohla potenciálně řešit stavy související s bolestí, které postihují převážně ženy.

Výzvy a budoucí směry

Navzdory slibným výsledkům odborníci varují před přílišným zjednodušením. Richard Miller, farmakolog z Northwestern University Feinberg School of Medicine, zdůrazňuje, že bolest je komplexní fenomén ovlivněný mnoha faktory. Specifické role prolaktinu a orexinu B je třeba dále zkoumat, aby se potvrdil jejich jedinečný význam pro vnímání bolesti u různých pohlaví.

Kromě toho je převod poznatků ze zvířecích modelů do praxe u lidí notoricky známý problém. Katherine Martucciová, neuroložka z Duke University School of Medicine, je však optimistická. Poznamenává, že zkoumané dráhy bolesti zřejmě fungují podobně u různých druhů, což naznačuje, že budoucí terapie zaměřené na tyto dráhy by mohly být účinné i u lidí.

Nová vize léčby bolesti

S tím, jak výzkum pokračuje v odhalování biologických složitostí bolesti, je perspektiva léčby bolesti šité na míru stále reálnější. Studie nejenže poukazuje na kritické rozdíly v tom, jak muži a ženy prožívají bolest, ale také nabízí slibný směr pro personalizované lékařské zásahy, které mohou způsobit revoluci v léčbě bolesti a zlepšit kvalitu života milionů lidí trpících chronickými a akutními bolestivými stavy.

Zdroje: healthsciences.arizona.edu, euronews.com, zoom.iprima.cz