Proč se působivý model Škoda Tudor nikdy nedostal na silnice, přestože měl všechny předpoklady stát se hitem?
Design, který předběhl dobu
Škoda Tudor vznikla na základech první generace modelu Superb, což jí dodalo rozměry a proporce, které působí elegantně i po více než dvaceti letech. Délka přesahující 4,8 metru v kombinaci se sportovními liniemi vytvořila skutečně monumentální vzhled. Designéři se nebáli experimentovat a předvedli vůz, který se stal ukázkou toho, jak by Škoda mohla vypadat, kdyby se více soustředila na luxus a prestiž.
Automobilka v rámci konceptu ukázala tehdy inovativní prvky, jako byla světla s charakteristickým „C“ podpisem, což je designový prvek, který dnes najdeme na moderních modelech Škoda. I přes to, že se jednalo o koncept, bylo kupé plně pojízdné a jeho technická specifikace naznačovala, že se nejednalo o pouhé designérské cvičení.
Vynikající výkon a technické parametry
Pod kapotou Škody Tudor se skrýval atmosférický šestiválec o objemu 2,8 litru, který dosahoval výkonu 193 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládl vůz za 8 sekund a maximální rychlost se pohybovala kolem 240 km/h. Na tehdejší dobu šlo o parametry, které byly více než konkurenční a zajišťovaly by vozu dynamické a svižné jízdní vlastnosti.
Technologie, kterou Tudor nabízel, šla ruku v ruce s jeho elegantním exteriérem. Interiér byl inspirován modelem Superb, ale obohacen o prvky, které by uspokojily i ty nejnáročnější zákazníky. Luxusní světlé čalounění, sportovní volant, dva moderní displeje a hliníkové detaily dodávaly interiéru exkluzivní nádech.
Volkswagen se bál konkurence
Navzdory tomu, že se o Škodě Tudor mluvilo v superlativech, sériové výroby se vůz nedočkal. Hlavní překážkou byly obavy ze strany mateřského koncernu Volkswagen, který se rozhodl projekt zastavit. Proč? Tudor byl jednoduše až příliš dobrý. Ve Volkswagen Group panovaly obavy, že by tento model mohl konkurovat dalším prémiovým značkám v rámci koncernu, zejména Audi a samotnému Volkswagenu.
V té době bylo strategickým cílem koncernu udržet Škodu v pozici výrobce dostupných a praktických automobilů, zatímco sportovní a luxusní segmenty měly být vyhrazeny pro značky jako Audi nebo Porsche. Tudor však mířil výše a jeho ambice byly zjevné – měl potenciál posunout značku Škoda do prémiového segmentu, což se vedení Volkswagenu nelíbilo. Koncept tedy skončil pouze jako ukázka designu a technologií v muzeu, místo aby se stal realitou na silnicích.
Nezapomenutelný odkaz
I přesto, že Škoda Tudor nikdy nevstoupila do sériové výroby, její odkaz zůstává živý. Koncept dodnes vzbuzuje zájem a obdiv, což dokazuje i jeho stálá expozice v muzeu Škoda v Mladé Boleslavi. Tudor se stal symbolem nerealizovaného potenciálu, ale také inspirací pro budoucí modely značky. Jeho elegantní linie a technické řešení ukázaly, co vše by Škoda mohla dosáhnout, kdyby jí bylo umožněno zacílit na více prémiový segment trhu.
Pro fanoušky automobilky zůstává Tudor jedním z největších „co kdyby“ v historii značky. Je to vůz, který mohl zcela změnit vnímání Škody nejen v České republice, ale i na globálním trhu. Avšak i bez sériové výroby zůstává Tudor nezapomenutelným příkladem automobilového umění a nadčasového designu, který dodnes budí obdiv a nostalgii.
Zdroje: denik.cz, auto.cz, techsvet.cz