Navzdory svému vysokému postavení ve východním bloku Rapid v 80. letech 20. století zaostával ve vývoji za svými západoevropskými protějšky.

Cesta evoluce

Zdroj: Youtube

Škoda Rapid, představená v roce 1984, byla víc než jen automobil – byla dokladem inženýrského vývoje v regionu. Nástupce ikonického modelu Škoda 110 R a facelift modelu Garde znamenal pro Rapid významný krok v historii značky. Jako první vůz vyráběný v bratislavských závodech byl Rapid milníkem, postaveným na platformě řady 742, kterou mnozí znali jako Škoda 105 a 120.

Technické inovace

Rapid nebyl jen přepracovanou verzí svých předchůdců, ale přinesl i výrazný technický pokrok. Byl vybaven novým hřebenovým řízením a kotoučovými brzdami se čtyřmi pístky na přední nápravě a stanovil nový standard značky. Jeho zavěšení zadních kol se odklonilo od tradiční jednoduché kyvné nápravy k pokročilejšímu uspořádání s trojúhelníkovými rameny, což zlepšilo ovladatelnost a stabilitu.

Síla a výkon

Zpočátku byl Rapid nadále vybaven skromným čtyřválcovým zážehovým dvanáctiválcem o výkonu 58 koní. S rostoucím očekáváním se však objevila modernizovaná verze 130, představená na brněnském strojírenském veletrhu v roce 1984, která nabízela pětistupňovou převodovku a lepší maximální rychlost a zrychlení. Do roku 1987 byly nové modely – Rapidy 135 a 136 – vybaveny motory sladěnými s připravovaným Favoritem, které uspokojovaly potřeby trhů s různými ekologickými normami.

Skok směrem k ekologické šetrnosti

Mezníkem v historii značky Škoda bylo uvedení modelu Škoda 135 RiC v roce 1988, který byl určen pro západoevropské trhy. Model byl revoluční, protože jako první u značky obsahoval ekologické prvky jako lambda sondu a třícestný katalyzátor spolu s elektronicky řízeným vstřikováním paliva.

Vzácnost a sběratelská hodnota

Sběratelé si dnes obzvláště cení kabrioletů Rapid. Tyto kabriolety, upravené firmami jako Metalex a dalšími v Německu a Anglii, nabízely jedinečný zážitek z jízdy za dostupnou cenu, což je v automobilovém světě rarita.

Nejhorší sportovní vůz na světě?

Navzdory svému historickému významu a inovacím se Rapid nevyhnul kritice. V roce 2017 jej americký časopis Motor1 označil za nejhorší sportovní vůz na světě s odkazem na jeho pomalý výkon a problémy se spolehlivostí, a to i na 80. léta. Kontroverzní titul podtrhuje složité dědictví vozu, který je zároveň symbolem hrdosti i příkladem technologických omezení své doby.

Celkově lze říci, že Škoda Rapid představuje fascinující kapitolu automobilové historie, která odráží ambice a omezení své doby. Jeho symbolem inovace, hrdosti a neúnavné snahy o pokrok navzdory výzvám socialistického kontextu.

Zdroje: denik.cz, autobible.euro.cz, cs.wikipedia.org