Škoda 1000 MB je monumentálním projektem v kronice automobilky Škoda, zejména v období socialismu. Projekt znamenal významnou proměnu výroby automobilů, kdy se přešlo od tradičních vozidel s rámovou konstrukcí k průkopnickým konstrukcím samonosných karoserií. Kromě toho znamenal revoluci v přístupu značky Škoda ke konstrukci automobilů a zavedl systém s motorem vzadu a pohonem zadních kol, který se stal pro značku základním prvkem na dlouhá desetiletí.

Zdroj: Youtube

Na počátku 60. let 20. století se Škoda pustila do ambiciózního podniku, jehož cílem bylo začlenit do svých vozů s motorem vzadu konstrukci kombi. Úsilí vyvrcholilo v únoru 1963 představením prototypu Škoda typ 990 "Hajaja", který vynikal nejen svým designem, ale také jedinečným názvem, inspirovaným oblíbenou postavičkou skřítka z dobových rozhlasových večerníčků.

Jedinečné vlastnosti modelu

Škoda Hajaja se pyšnila výrazným technickým počinem, kdy konstruktéři důmyslně umístili litrový čtyřválcový motor pod podlahu zavazadlového prostoru na levé straně, přičemž hlava válců směřovala vlevo od vozu. Tímto uspořádáním vznikl nad motorem značný zavazadlový prostor, který umožnil získat v interiéru vozu velký úložný prostor.

Vyvážení prostoru a funkčnosti

S délkou 4150 mm, šířkou 1620 mm a výškou 1400 mm byl Hajaja důkazem efektivního využití prostoru. Jeho zavazadlový prostor, přístupný pátými dveřmi, doplňoval další zavazadlový prostor pod přední kapotou. Navzdory těmto vymoženostem měl však vůz při započtení hmotnosti cestujících celkovou užitečnou hmotnost omezenou na 380 kg.

Zkušenosti s vozem na silnici

Co se týče výkonu, Škoda Hajaja prošla rozsáhlým testováním, včetně 7 000 kilometrů dlouhé cesty v reálných dopravních podmínkách. Díky motoru o výkonu 42 koní prokázala působivou spotřebu paliva a úctyhodnou maximální rychlost 115 kilometrů za hodinu.

Proč se Hajaja nikdy nezačal vyrábět sériově?

Navzdory inovativnímu designu a úspěšným testům Škoda Hajaja nikdy nepřešla do sériové výroby. Hlavní překážkou byly problémy se servisem unikátně umístěného motoru a problémy spojené s kapalinovým chlazením, což byla technologie, která byla ve srovnání s tehdy rozšířenějšími systémy vzduchového chlazení stále ještě v plenkách.

Muzejní kousek

Dnes je Škoda Hajaja vzácným exponátem ve sbírkách Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. Stojí zde jako symbol inovativního inženýrství a připomínka odvážných pokusů o automobilový design v klíčové éře historie výroby automobilů. Vedle široce vyráběného sedanu 1000 MB a exkluzivního kupé MBX zůstává Hajaja fascinující poznámkou pod čarou v bohatém automobilovém odkazu značky Škoda.

Zdroje: autosalon.tv, prostejovsky.denik.cz, autoweb.cz