Vývoj Škody 1203 znamenal významnou éru v automobilovém designu, neboť šlo o jedno z prvních a v té době jediné sériově vyráběné malé užitkové vozidlo se samonosnou karoserií bez tradičního podvozku, kombinující motor vpředu a pohon zadních kol – klasická koncepce, která tímto modelem skončila.

Inovace a výzvy

Zdroj: Youtube

Automobilka v Mladé Boleslavi, pověřená náročným zadáním tehdejšího ministerstva automobilového průmyslu, si dala za cíl vyvinout vozidlo dostatečně robustní, aby zvládlo užitečné zatížení až 950 kg, ale zároveň dostatečně univerzální, aby mohlo plnit různé role. V červnu 1968 byla hotová konečná podoba karoserie, která ještě téhož roku vedla k zahájení sériové výroby.

Škoda 1203 byla vybavena čtyřválcovým motorem o objemu 1,2 litru, který dosahoval skromné maximální rychlosti 100 km/h. Vůz, který byl k dispozici v několika provedeních, včetně dodávek, minibusů a kombi, měl za cíl uspokojit širokou škálu potřeb.

Navzdory svým počátečním slibům se Škoda 1203 potýkala s řadou problémů. Technologická a konstrukční omezení vedla k různým problémům, šlo například o přehřívání motoru, špatné brzdy, nedostatečná bezpečnostní opatření a špatnou jízdní dynamiku. Notoricky hlučný vůz Škoda 1203 byl často kritizován za nedostatečný výkon a absenci výrazných modernizací po celou dobu své výroby.

Kulturní dopad

V průběhu let se vozy Škoda 1203 staly všudypřítomnými v celém Československu, zejména ve zdravotnictví, kde pilně sloužily jako sanitky a pohřební vozy. Díky své výrazné siréně a užitným vlastnostem se vozy Škoda 1203 staly kulturní stálicí, o které se často žertovalo a na kterou se stejně tak spoléhalo. Díky jednoduché mechanice si vozidlo oblíbili ti, kteří oceňovali snadnou opravitelnost a přizpůsobivost, což byly vlastnosti, které upevnily jeho místo v každodenním životě mnoha lidí.

V polovině 70. let se výroba přesunula do slovenské Trnavy, kde se dočkala drobných modernizací a nového názvu TAZ 1500. Do ukončení výroby v roce 1999 bylo vyrobeno téměř 70 000 kusů, což podtrhuje jeho dlouholetou přítomnost na automobilovém trhu.

Oživení a pokračující nadšení

I přes ukončení velkosériové výroby se Škoda 1203 nadále těší kultovnímu zájmu. V roce 1992 založil podnikatel Roman Jirous v Žacléři společnost Ocelot, která se zaměřuje na restaurování a údržbu stávajících vozů. Dodnes se firmě daří dodávat několik vozů ročně, a to především prostřednictvím generálních oprav a výroby dílů. Škoda 1203 zůstává pro mnohé nostalgickou relikvií, která má po celé Evropě oddanou komunitu nadšenců.

Filmová hvězda

"Dvanáctsettrojka" v 70. a 80. letech často plnila televizní obrazovky a kina. Legendární se stala zejména díky scéně zásahu zdravotníků u havarovaného letadla ve finální epizodě seriálu "Sanitka". Významnou roli hrál tento vůz také v raných dílech série o básnících, a nezapomenutelným příspěvkem k jeho filmové legendě se staly postavy saniťáků ve filmu "Jáchyme, hoď ho do stroje".

Zdroje: cs.wikipedia.org, denik.cz, garaz.cz