Předchůdce Škody 1201 byla Škoda 1200. Osobní a lehký užitkový vůz, který patřil do kategorie střední třídy. Jeho kořeny sahají až k modelu Škoda 1101/1102, často nazývanému Tudor, vyráběnému od konce 40. let 20. století. Co však model Škoda 1200 odlišovalo, byla jeho revoluční celokovová karoserie. Na rozdíl od svého předchůdce se vyznačovala moderním, zaobleným a pontonovým designem bez vyčnívajících blatníků. To znamenalo odklon od normálu a naznačovalo pokrokový přístup konstruktérů značky Škoda.

Zdroj: Youtube

Škoda 1200 si zachovala některé klasické prvky, například dělené sklo vpředu a panoramatické sklo vzadu. Výrazným vylepšením byl prostorný zavazadlový prostor, který byl pro vůz své doby vítaným doplňkem. Také kola odpovídala dobovým standardům. Pod kapotou se nacházel čtyřválcový motor o výkonu 35 koní, který vůz poháněl k maximální rychlosti 105 km/h.

Všestrannost nad rámec běžných možností

Škoda 1200 se neomezovala na oblast běžných osobních vozidel. Kromě sedanu se Škoda pustila do výroby sanitky, pohřebního vozu, kombi a třídveřové dodávky. Existoval i zajímavý prototyp dvoudveřového kabrioletu, který se však nikdy nezačal vyrábět. Sériová výroba vozu Škoda 1200, který se stal nedílnou součástí československého automobilismu, byla zahájena v roce 1952.

V roce 1956 však prošla proměnou, když byl představen modernizovaný model Škoda 1201 s výkonnějším motorem. Tento model je rozpoznatelný hlavně díky blinkrům, které nahradily výklopné směrové páčky a vystouplé kliky dveří namísto zapuštěných.

Hrdina, který zachraňuje životy

Možná jedním z nejzajímavějších aspektů historie vozu byla jeho role sanitky. V době, kdy záchranářská vozidla nebyla vybavena moderními majáky ani sirénami, se lékaři a řidiči museli uchýlit k jedinečnému způsobu signalizace své přítomnosti – bílé vlajce s červeným křížem mávající z okna.

Upravené vozy Škoda 1201 z přelomu 50. a 60. let se staly jedněmi z nejznámějších československých sanitek. Objevily se také v populárním televizním seriálu z normalizační éry "Sanitka", který zachycoval náročnou, ale klíčovou práci zdravotníků.

Rychlý průjezd

Jiří Mašek, hrdý majitel vozu Škoda 1201, popisuje unikátní uspořádání sanitky: "Je to vozidlo, které má vpředu dvě sedadla. Přední část je oddělena přepážkou. V prostoru pro pacienty bylo jedno sedadlo pro ležícího člověka, jedno sedadlo pro sedícího člověka, a ještě se tam vešel lékař." Efektivní a kompaktní konstrukce umožnila sanitě rychle projíždět přeplněnými ulicemi.

Jedním z charakteristických rysů sanitních vozů byla také mechanická siréna, která i dnes dokáže vydávat zvuk, který člověka okamžitě přenese zpět v čase.

Dědictví a další

Kromě vozu Škoda 1201 se v seriálu Sanitka objevila také Škoda 1203, která byla téměř jedinou dodávkou dostupnou v normalizovaném Československu.

Vozy Škoda 1200 a 1201 představovaly symboly minulé éry. Zapsaly se nejen do historie automobilismu, ale také do kolektivní paměti národa a symbolizují dobu, kdy se zdravotní péče poskytovala s odhodláním a obětavostí i v těch nejnáročnějších podmínkách.

Zdroje: cs.wikipedia.org,

https://www.garaz.cz/clanek/skoda-1200-1201-elegantni-sedan-i-hrdina-ze-sanitky-1072
https://radiozurnal.rozhlas.cz/znate-ji-ze-serialu-sanitka-upravena-skoda-1201-umi-jeste-dnes-pekne-zahoukat-7202828