Vědci navrhují přidat na semafor čtvrtou barvu – bílou – která by měla usnadnit interakci mezi autonomními a tradičními vozidly, čímž by se nejen zvýšila plynulost dopravy, ale také bezpečnost všech účastníků provozu.
Zelená, žlutá, červená a brzy i bílá
S nástupem autonomních vozidel (AV) se vývoj dopravy rychle posouvá kupředu. Ačkoli jsou plně samořídicí vozidla stále ve vývoji, technologický pokrok je nezadržitelný. Některé společnosti, jako například Waymo, již testují auta dosahující páté úrovně autonomie, což znamená, že zvládnou řízení bez zásahu člověka. Avšak dříve, než tato vozidla zcela ovládnou silnice, je nezbytné najít způsob, jak efektivně řídit smíšený provoz, kde spolu existují autonomní a tradiční auta.
Inženýři z univerzity v Severní Karolíně navrhli nový přístup: zavedení bílého světla do semaforů. Nový signál by byl určen především lidským řidičům, kteří by díky němu věděli, že autonomní vozidla před nimi přebírají kontrolu nad provozem na křižovatce. Tradiční světla by samozřejmě zůstala stejná: červená pro zastavení, žlutá pro přípravu a zelená pro jízdu. Bílé světlo by však bylo novinkou, která by informovala lidské řidiče, aby následovali autonomní vozidla a věřili, že jejich pohyby jsou optimalizovány.
Jak funguje bílé světlo?
Podstata zamýšleného systému spočívá v tom, že autonomní vozidla dokážou mezi sebou komunikovat a spolupracovat. Když se na křižovatce objeví dostatečný počet AV, aktivuje se bílé světlo a tato vozidla začnou koordinovat provoz. Lidé za volantem by pak jednoduše sledovali AV před sebou. V praxi to znamená, že autonomní auta nejen že by sama projela křižovatku efektivněji, ale zároveň by „vedla“ konvoj tradičních vozidel.
Podle Dr. Ali Hajbabaie, vedoucího výzkumu, který myšlenku přinesl, se lidským řidičům tímto systémem výrazně usnadní život. Systém AV optimalizuje pohyb celého dopravního proudu, čímž snižuje zpoždění na křižovatkách a zvyšuje bezpečnost. Bílé světlo by se tak mohlo stát důležitou součástí budoucího řízení dopravy.
Simulace slibují zlepšení
Inovace již prošla několika počítačovými simulacemi, které naznačují značný potenciál. Výsledky ukázaly, že systém s bílým světlem může výrazně zlepšit cestovní čas a snížit spotřebu paliva. Především ale může přispět k bezpečnějšímu provozu na křižovatkách. Studie publikovaná v odborném časopise Journal of Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering prokázala, že koncept má schopnost zvýšit efektivitu řízení dopravy.
Dr. Hajbabaieho tým odhaduje, že v budoucnosti, kdy budou autonomní vozidla rozšířena do většiny silničního provozu, by bílé světlo mohlo snížit zpoždění na křižovatkách o více než 25 %. I při nižším podílu AV vozidel by však zavedení bílého světla vedlo k lepšímu využití infrastruktury a plynulejšímu provozu.
Co nás čeká?
Zatímco plně autonomní vozidla se zatím na našich silnicích masově nevyskytují, jejich přítomnost postupně narůstá. V nadcházejících letech bychom se mohli setkávat se smíšeným provozem, kde vedle sebe existují tradiční a autonomní vozy. A právě tehdy může být zavedení bílého světla na semaforech klíčové.
Nicméně, současná infrastruktura bude muset zůstat v provozu ještě dlouho. Tradiční semafory s červeným, žlutým a zeleným světlem budou i nadále dominantním způsobem řízení dopravy, dokud se autonomní vozidla nestanou převážnou většinou na silnicích.
Zdroje: foxbusiness.com, wionews.com, popsci.com