Zákon však uvádí, že mladí řidiči mohou usednout za volant pouze za určitých podmínek, a kromě toho je čeká celá řada výzev, které je potřeba zvládnout, aby řidičský průkaz opravdu získali. Jedním z nejobávanějších momentů během zkoušky bývají otázky týkající se přednosti v jízdě. „Kdo má jet první?“ – jednoduchá otázka, která však dokáže zamotat hlavu nejednomu žadateli o řidičský průkaz. Proč na ni tolik lidí odpovídá špatně?
Řidičák od 17 let, ale…
Nový zákon od ledna 2024 umožňuje získat řidičské oprávnění skupiny B už od 17 let. Cílem je umožnit mladým lidem získat řidičské zkušenosti dříve, ovšem za podmínek, které by měly zvýšit bezpečnost jejich počáteční praxe. Sedmnáctiletí řidiči totiž smí řídit osobní automobil pouze pod dohledem mentora – konkrétního zkušeného řidiče, který splňuje kvalifikační předpoklady, sedí na místě spolujezdce a nesmí být pod vlivem alkoholu.
Žadatelé o řidičské oprávnění musejí absolvovat klasický výcvik v autoškole, což zahrnuje výuku, praktický výcvik a závěrečnou zkoušku. Ta má vždy teoretickou část – písemný test – a poté praktickou část, tedy jízdu s komisařem. Pro skupiny A, B a T je závěrečná zkouška složena ze dvou částí, u jiných skupin vozidel může být i třídílná.
Často rozhoduje nervozita
Závěrečná jízda s komisařem, která trvá maximálně 30 minut, je pro mnohé žadatele stresující zážitek. Důvody, proč se mnozí uchazeči na konci svého výcviku nedočkají řidičského průkazu, jsou mnohdy zbytečné chyby způsobené nervozitou. Největší nepřítel se projevuje především při řešení nečekaných dopravních situací, mezi nimiž jsou častým kamenem úrazu právě křižovatky.
Přednost v jízdě v křižovatce
V testech se opakovaně objevují otázky týkající se přednosti v jízdě na různých typech křižovatek. Přehlednost situací usnadňují světelné značení nebo dopravní značky. V případě, že je křižovatka bez světelného značení a bez značek, může nastat problém. Právě u poslední jmenované kategorie se často chybuje.
Právě pravidlo pravé ruky bývá často opomíjeno, a to nejen u nováčků. Na křižovatkách, kde chybí světelné značení i značky, musí řidič vždy dát přednost vozidlu, které přijíždí z jeho pravé strany. Princip je jednoduchý, avšak mnozí ho v praxi zanedbávají, což je častou příčinou dopravních nehod.
Tipy, jak správně určit přednost na křižovatkách
Před křižovatkou se zklidněte a zkontrolujte situaci. Rychlé rozhodování pod tlakem často vede k chybám.
Uvědomte si typ křižovatky: sledujte, zda se jedná o světelnou křižovatku, zda jsou na místě dopravní značky, nebo zda se jedná o křižovatku bez značení.
Dodržujte pravidlo pravé ruky. Pokud nejsou na křižovatce žádné značky ani semafory, vždy platí pravidlo pravé ruky.
Nenechte se zmást jinými řidiči. Pokud jiní řidiči nedodržují předpisy nebo se chovají agresivně, buďte obezřetní a vždy respektujte pravidla silničního provozu.
Procvičujte si podobné situace. Čím více si vyzkoušíte různé typy křižovatek, tím jistější budete při řešení otázek v testech a v reálném provozu.
Křižovatky a správné určení přednosti patří k základním dovednostem každého řidiče. Jízda by měla být vždy bezpečná, plynulá a respektující ostatní účastníky silničního provozu. A proto, než příště usednete za volant a dorazíte na křižovatku, nezapomeňte na jednoduché pravidlo pravé ruky. Na zkoušce i v reálném provozu vám může pomoci vyhnout se chybám a získat jistotu, že právě vy jste na křižovatce „jeli první“ správně.
Zdroje: fuoristrada.it, radimejak.cz, l17.cz
částečně vytvořeno AI