Dnes si člověk může vybrat z nepřeberného množství domácích i zahraničních značek, může si zvolit nejen výbavu, ale i třeba barvu svého nového vozu. Nic z toho nebylo v době socialismu možné. Kdo si dokázal přes všechny peripetie auto pořídit, byl na ně náležitě hrdý.

Mototechna a Tuzex

Zdroj: Youtube

Po komunistickém převratu vznikl na počátku roku 1949 podnik Mototechna. Jednalo se o národní podnik, který se zabýval hlavně maloobchodním prodejem osobních vozů a motocyklů, ale také zde byly k dostání náhradní díly. Původně se Mototechna zabývala prodejem výhradně československých vozů. V nabídce měla například Tatru 57B, Tatru 87, Škodu 1101, Tudor či Aero Minor.

Postupně se nabídka rozšiřovala i o zahraniční vozy ze Sovětského svazu, NDR, Polska a podobně. V 60. letech se v nabídce Mototechny objevily i vozy značek Ford, Renault či Simca. V této době dokonce Mototechna nabízela nejpestřejší paletu vozidel v rámci celé východní Evropy.

Od roku 1960 nabízely zahraniční vozy také prodejny Tuzex, ovšem platba byla nutná ve valutách či bonech. Ceny byly tak vysoké, že si vozidlo z Tuzexu mohla dovolit jen hrstka lidí.

Československé automobilky

Klíčovou roli v tuzemském automobilovém průmyslu hrála mladoboleslavská firma Škoda. Od roku 1939 změnil podnik název a nově se jmenoval Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Po druhé světové válce byla automobilka znárodněna a přejmenována na Automobilové závody, národní podnik (AZNP).

Významnou roli hrála také Tatra, Liaz, Avia a na Slovensku Bratislavské automobilové závody (BAZ) a Trnavské automobilové závody (TAZ). Největším výrobcem autobusů pak byla vysokomýtská Karosa.

Vozy z ciziny

V Československu bylo možné sehnat i auta z ciziny. Ať už třeba východoněmecký Trabant, sovětský Moskvič či polský Fiat. Oblíbenou značkou byla také sovětská Lada. Za 36 tisíc bonů (v přepočtu 183 000 Kčs) se dal v Tuzexu pořídit i třeba Peugeot 205. V roce 1973 se objevila poprvé také Dacia 1300, rumunský licenční Renault 12.

Některá socialistická auta cizích značek ale u nás nešlo sehnat, a to ani za úplatek nebo díky konexím. Šlo například o polský Fiat 125 P v provedení kombi či ukrajinský Záporožec, který byl ve své době socialistickým hitem. Vůz se sice vyvážel do Belgie, Francie či Itálie, ale v Československu nezískal homologaci, a tak si na něj museli Čechoslováci nechat zajít chuť.

Po československých silnicích ale jezdilo mnoho jiných vozidel, mnohé z nich se staly legendou a dnes se za ně platí horentní sumy. Dnešní kvíz prověří vaši paměť – vzpomenete si, v čem lidé za socialismu jezdili?

Retro kvíz: Čím jsme jezdili za socialismu? Uhádněte legendární retro auto podle nápovědy

Děkujeme, že jste si vyzkoušeli náš kvíz a doufáme, že vás bavil a něco nového jste se dozvěděli. Nezapomeňte se o svůj výsledek podělit s přáteli!

Zdroje: autosalon.tv, autasocialismu.cz, zpravy.aktualne.cz