V období od 1. listopadu do 31. března platí pro řidiče povinnost používat zimní pneumatiky, avšak pouze za specifických podmínek, které stanovuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. V tuto roční dobu jsou zimní pneumatiky povinné pouze tehdy, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza. Tato povinnost přispívá k bezpečnosti na cestách v náročných podmínkách. Avšak za příznivého počasí je možné jezdit na letních pneumatikách i během tohoto období bez hrozby pokuty.
Rozdíl mezi zimní a letní pneu
Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je zásadní. Letní pneumatiky mají tvrdší složení s nižším obsahem přírodního kaučuku, což jim umožňuje zvládat vyšší teploty, aniž by příliš změkly. Díky tomu jsou letní pneumatiky ideální pro jízdu při teplejším počasí, kdy poskytují optimální přilnavost a stabilitu.
Naopak zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby zůstaly pružné i při nízkých teplotách a poskytovaly dostatečnou přilnavost na kluzkém povrchu. Mají vyšší obsah přírodního kaučuku, díky čemuž se lépe přizpůsobují chladným podmínkám a neztrácejí svoji pružnost ani na sněhu či ledu.
Novinka na trhu
Výrobci pneu se snaží své výrobky neustále inovovat. Se zajímavou novinkou teď přichází na trh například firma Continental. Jejich moderní technologie významně zvýší bezpečnost a komfort zimní jízdy. Jedná se o ContiSense a ContiAdapt.
ContiSense
Základem bezpečné jízdy je aktuální informace o stavu pneumatik, což technologie ContiSense umožňuje dosáhnout lépe než kdy dříve. ContiSense využívá senzory na bázi pryže, které monitorují hloubku dezénu a teplotu pneumatiky. Díky tomu je řidič okamžitě informován o stavu pneumatiky, což může v mnoha případech zabránit nehodám.
Jedním z nejvýznamnějších přínosů je schopnost rychle detekovat přímé proražení profilu pneumatiky. Řidič tak získá čas na adekvátní reakci, která může zabránit dalšímu poškození vozidla nebo nebezpečným situacím na silnici. Technologii lze propojit se smartphonem. Veškeré informace o stavu pneumatik jsou díky tomu snadno dostupné.
ContiAdapt
Zimní jízda není pouze o hloubce dezénu, ale také o kontaktní ploše pneumatiky s vozovkou. Druhá inovace proto využívá integrované mikrokompresory, které dokážou měnit kontaktní plochu pneumatiky podle aktuálních podmínek na silnici. Systém se skládá z šířkově nastavitelného ráfku a nabízí čtyři různé kombinace pro jízdu na různých typech povrchu – mokrém, kluzkém, nerovném a normálním.
Díky této inovaci lze plynule přizpůsobit šířku pneumatiky tomu, co situace na vozovce právě vyžaduje. Například na mokré vozovce se kontaktní plocha automaticky zúží pro lepší stabilitu, zatímco na kluzkém povrchu se rozšíří, což poskytne lepší přilnavost. To přináší nejen větší bezpečnost, ale také lepší ovladatelnost vozidla v náročných zimních podmínkách.
Zdroje: autozive.cz, garaz.cz, denik.cz
částečně vytvořeno AI