Ostrov, pojmenovaný "Sif" podle severské bohyně země, vzbudil mezi vědci nadšení a nabízí vzácný pohled do neustále se měnícího světa Antarktidy.

Náhodný objev

Příběh ostrova Sif začal rutinní expedicí vědců ze společnosti Thwaites Glacier Offshore Research (THOR). Polární výzkumníci se na palubě ledoborce RV Nathaniel B Palmer plavili po zrádných vodách kolem zálivu Pine Island. Když se vydali hlouběji do ledové divočiny, spatřili neznámou skalnatou pevninu, která nebyla nikdy předtím zdokumentována. Jejich cesta se brzy změnila v napínavé dobrodružství, protože se stali prvními lidmi, kteří na záhadný ostrov vkročili.

Neprobádaná země

Julia Smith Wellnerová, odbornice na ledovcové mořské geologie ze společnosti THOR, vyjádřila svůj údiv na Twitteru: "Tento ostrov není na žádné nám známé mapě." Následné tweety odhalily, že ostrov Sif je tvořen převážně žulou a je pokryt zbytky ledovcového šelfu Pine Island. Aby toho nebylo málo, výzkumníci narazili na několik tuleňů, kteří na nově objevené pevnině pobývali.

Společný objevitelský podnik

Projekt THOR je společným dílem Spojených států a Velké Británie, zaměřeným na studium jednoho z nejstabilnějších antarktických ledovců, ledovce Thwaites. Ledovce Thwaites i Pine Island, které se nacházejí v zálivu Pine Island v Amundsenově moři, rychle ustupují, a to především vlivem teplé oceánské vody z Amundsenova moře. Teplá voda cirkuluje pod ledovci, což způsobuje jejich tání, oddělování od podloží pod nimi a rychlejší proudění pod šelfovým ledovcem.

Odhalování minulosti

První pozorování ostrova Sif naznačují, že led, který jej nyní pokrývá, byl kdysi součástí šelfového ledovce Pine Island. Na základě kombinace pozorování se satelitními údaji se vědci domnívají, že ostrov Sif vznikl v posledním desetiletí v důsledku tání ledového šelfu způsobeného změnou klimatu. Pozoruhodné je, že ostrov zůstával po léta skrytý, protože jen málo lodí se vydávalo tak daleko na jih a jeho topografie pokrytá ledem ztěžovala zpozorování ze satelitních snímků.

Jedinečná příležitost ke studiu

I když objev ostrova Sif nemusí být pro planetu dobrou vizitkou z hlediska klimatických změn, představuje pro glaciology a geology pozoruhodnou příležitost. Při tání ledovců se uvolňuje tlak ze zemské kůry, což způsobuje geologické posuny. Vědci doufají, že studiem geologie ostrova Sif získají hlubší porozumění tomu, jak klimatické změny a ustupující ledovce přetvářejí tajemný kontinent Antarktidy.

Jim Marschalek, doktorand v oboru věd o Zemi na Imperial College London, který se expedice zúčastnil, uvedl: "Geologie Antarktidy je natolik pokrytá ledem, že o ní opravdu mnoho nevíme. V okruhu 70 kilometrů v jakémkoli směru nejsou žádné další vystupující horniny, takže to byla výjimečná příležitost."

Pohled do tajemství Země

Vynoření ostrova Sif zpod ustupujícího ledovce nabízí vzácnou příležitost nahlédnout do tajemství geologie Antarktidy. Při zkoumání tamního nedotčeného terénu mohou vědci odhalit důležité stopy o hlubokých účincích klimatických změn a způsobech, jakými ustupující ledovce mění krajinu Země. Ostrov Sif, kdysi ukrytý v ledových hlubinách Antarktidy, je nyní připraven odhalit některá z nejzajímavějších geologických tajemství planety.

Zdroje: dailymail.co.uk, globalnews.ca, livescience.com