Jeden z prvních elektromobilů, Columbia Electric Victoria Phaeton, debutoval v roce 1905. Pozoruhodné je, že měl obrovský úspěch a hned v první sezóně byl zcela vyprodán. V brožuře společnosti Columbia Electric Vehicles byl popisován jako "nejchytřejší, nejrychlejší, nejmodernější a nejspolehlivější lehký elektrický vůz".

Pozoruhodná inovace

Zdroj: Youtube

Průkopnické vozidlo se mohlo pochlubit 24 akumulátorovými články, třemi rychlostmi pro jízdu vpřed, dvěma rychlostmi pro jízdu vzad a maximální rychlostí až 24 km za hodinu. Jízda s vozem Columbia Electric Victoria Phaeton se však vůbec nepodobala řízení moderního automobilu. Zachoval si konstrukci založenou na principu kočáru, chyběl mu volant i plynový pedál. Místo toho se rychlost ovládala pákou drženou v levé ruce, zatímco řízení připomínalo řízení lodi pomocí kormidla. Brzdy byly rozděleny mezi dva pedály, jeden sloužil k parkování a druhý ke zpomalování.

Co je na raném elektromobilu obzvláště fascinující, je jeho nabíjecí systém. Na rozdíl od dnešních nabíjecích stanic používal rtuťový obloukový usměrňovač, který měnil střídavý proud ze sítě na stejnosměrný, a nabíjel tak baterie vozu. Usměrňovač také při provozu vydával podivnou modrou záři, která nebyla ve 20. letech 20. století v domácnostech bohatých Američanů ničím neobvyklým.

Oblíbený dopravní prostředek pro elitu

Elektromobily nebyly jen novinkou, ale i preferovanou volbou zámožných lidí, která se těšila velké oblibě. V roce 1900 bylo ze 4 192 registrovaných vozidel v amerických ulicích více než 1 500 na elektrický pohon. Obliba pramenila z omezení alternativních zdrojů energie. V té době mohla být vozidla poháněna koňmi, párou, benzínem, anebo elektřinou.

Parní motory byly známé, ale v chladném počasí se pomalu rozjížděly, a auta poháněná benzinem byla hlučná, špinavá a někdy i nebezpečná. Ruční startování motoru benzinového vozu mohlo vést k chybnému nastartování, které mohlo řidiči zlomit ruku. Naproti tomu elektromobily byly čisté, tiché a snadno se dobíjely. Nabíjecí zařízení již byla běžně instalována v soukromých garážích a na velkých komerčních nabíjecích plochách.

Auto pro ženy

Elektromobily si našly silnou oblibu mezi ženami a byly často prodávány právě této skupině zákazníků. Například model Columbia Electric Victoria Phaeton byl popisován jako "zvláště vhodný pro dámské použití" a "obzvláště vhodný pro požadavky lékařů". Prozíravý přístup byl patrný i v reklamních kampaních společnosti General Electric zaměřených na propagaci elektromobilů mezi ženami.

V roce 1911 deník New York Times poznamenal, že osobní elektromobily dosáhly významného technologického pokroku a jejich obliba mezi muži i ženami stále roste. Dokonce i významní výrobci benzinových automobilů používali elektrická vozidla pro svou osobní přepravu mezi domovy a kancelářemi.

Úpadek a znovuzrození

Technologický pokrok v oblasti elektromobilů byl rychlý. V roce 1909 udával Fritchel Electric dojezd 160 mil na jedno nabití. Obliba elektromobilů však začala klesat s uvedením modelu Ford T, který se prodával přibližně za polovinu ceny elektromobilu. Masově vyráběné benzinové vozy v kombinaci s inovacemi, jako byl startér a tlumič výfuku, nakonec ovládly trh, a začalo tak dlouhé období, kdy vládla vozidla poháněná benzinem.

Teprve v posledních letech jsme byli svědky znovuzrození elektromobilů, a to díky pokroku v technologii baterií, obavám o životní prostředí a posunu směrem k udržitelné dopravě. Zapomenutí průkopníci elektromobilů, jako je například Columbia Electric Victoria Phaeton, nám připomínají, že inovace mají často hluboké kořeny v minulosti a že to, co dnes považujeme za špičkové, možná už dávno předběhlo svou dobu. Vzhledem k tomu, že se elektromobily dále vyvíjejí, dlužíme uznání těmto prvním vizionářům, kteří připravili půdu pro elektrickou revoluci, kterou zažíváme dnes.

Zdroje: the-sun.com, en.wikipedia.org, fonetech.cz