Motocykly Čechie-Böhmerland (Čechie – pokud byly určeny pro zákazníky z Československa, a Böhmerland – pro zákazníky v zahraničí), které se zrodily z touhy demokratizovat cestování, byly důkazem inovace a byly navrženy tak, aby se na ně pohodlně vešli tři až čtyři cestující. Dosahovaly úctyhodné délky 3,2 metru.

Zdroj: Youtube

Muž za strojem: Albin Liebisch

Cesta Albina Liebische od syna zahradníka k průkopnickému konstruktérovi je příběhem vášně a vytrvalosti. Jeho raná léta byla poznamenána neukojitelnou zvědavostí k mechanice, která ho dovedla od mechanika šicích strojů až k práci šoféra v Německu. První světová válka ho přivedla zpět ke kořenům, kde se setkal s legendami automobilového průmyslu, jako byli Hans Ledwinka a Etoro Bugatti, a formoval tak svou vizi.

Design, který předběhl svou dobu

Liebischovo dítě, motocykl Čechie, který si vysloužil přezdívky jako jezevčík nebo splašené lešení, byl zázrakem své doby. Kvůli většímu prostoru pro cestující upustil od běžného postranního vozíku a rozhodl se pro dlouhý rám, do kterého umístil vlastní konstrukci motoru.

Čtyřtaktní jednoválcový zázrak měl výkon 16 koní a jedinečný, i když neuspořádaný systém mazání. Navzdory svému hlučnému provozu byl důkazem Liebischova inženýrského umu a předzvěstí jeho pozdějších experimentů s dvoutaktními motory.

Kulturní fenomén

Motocykly Čechie s charakteristickou "jezevčí" karoserií a netradičním barevným provedením byly ve 20. letech minulého století hitem. S prudkým nárůstem poptávky Liebisch rozšířil své provozy do většího závodu, ačkoli podnik čelil problémům od omezení výroby až po restriktivní prodejní politiku. Půvab motocyklů, podpořený flexibilními splátkovými plány, však zůstal silný.

Předčasný konec a trvalý odkaz

Druhá světová válka a následné politické nepokoje zkrátily cestu Čechie. Liebischovy poválečné pokusy o oživení milovaných motocyklů byly zmařeny, což vedlo k jeho přesídlení do Německa a konci výrobních snů.

Přestože bylo vyrobeno 1 200 až 3 000 kusů v pěti různých modelech, do dnešních dnů se dochovalo jen asi sto těchto fascinujících motocyklů. Slouží jako svědectví Liebischovy vize a trvalé přitažlivosti Čechie.

Pomník kreativity

Dnes je motocykl Čechie pomníkem české vynalézavosti a průkopnického snu o revoluci v cestování. Jeho jedinečný design, historický význam a trvalý odkaz vize Albína Liebische nepřestávají uchvacovat a inspirovat. Motocykl s protáhlou siluetou a zářivými barvami zůstává symbolem inovace a neutuchajícího ducha svého tvůrce, který oslavují motocykloví nadšenci po celém světě.

Zdroje: denik.cz, autorevue.cz, cs.wikipedia.org