Výstavba nové trasy pražského metra D dosáhla významného milníku. Stavbaři úspěšně propojili nově budovanou trasu D s již existující trasou C, čímž završili ražbu všech tunelů v prvním úseku mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova.
Práce na prvním úseku trasy D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova byly zahájeny v roce 2022. Do dubna 2023 bylo vyraženo celkem 1,6 kilometru tunelů, z čehož 520 metrů vzniklo během geologického průzkumu a dalších 1 082 metrů bylo vyraženo po zahájení stavby.
Nový tunel
Nově proražený spojovací tunel, dlouhý 468 metrů, bude sloužit pro obsluhu a servisní jízdy na trase D, než bude dokončeno depo v Písnici. Do té doby budou soupravy metra D vypravovány z depa Kačerov.
V nadcházejících měsících budou pokračovat práce především v samotných stanicích Pankrác D a Olbrachtova. Na Pankráci je již vyraženo 55 % celkového objemu ražeb a dokončeny jsou eskalátorové tunely do OC Arkády a k budově Gemini. Na stanici Olbrachtova bylo ke konci září dokončeno 76 % ražeb, včetně obou staničních tunelů.
Technické detaily a náročnost výstavby
Ražba tunelů probíhala v náročných geologických podmínkách, kde mezi stávajícími tunely trasy C a novými tunely trasy D byla mocnost hornin pouze šest metrů. To vyžadovalo precizní plánování a provedení prací, aby nedošlo k narušení stávající infrastruktury. „Aktuálně jde o největší dopravní investici v České republice,” uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib.
Z provozního pohledu bude první úsek trasy D měřit 1,3 kilometru, nicméně bude v této etapě potřebné vyrazit celkem téměř tři kilometry tunelů, což představuje cca 300 tisíc m3 rubaniny. To je téměř stejný objem jako má vodní nádrž Džbán, nebo pro představu: rubanina by pokryla celé Václavské náměstí do výšky zhruba sedmi metrů nebo největší náměstí v ČR, Karlovo, do výšky necelých čtyř metrů. Pokud by z vytěžené rubaniny zedníci postavili zeď širokou půl metru a vysokou dva metry, vzdušnou čarou by vedla z Prahy až do Bratislavy.
Dokončení ražeb v mezistaničním úseku
V mezistaničním úseku jsou už všechny ražby dokončeny. Celkově je vyraženo přibližně 2 600 metrů tunelů, což představuje zhruba 84 % celkového objemu ražeb. Další ražby budou probíhat již pouze v samotných stanicích Pankrác (trasy D) a Olbrachtova.
Stanice Pankrác (trasa D) bude po svém dokončení významným přestupním uzlem mezi novou trasou metra D a stávající linkou C. Bude také největší stanicí na trase D s teoretickou plochou výrubu 351 až 397 m².
Význam pro pražskou dopravu
Celková délka trasy D má být 10,5 kilometru a bude mít deset stanic, které propojí náměstí Míru s depem Písnice. Očekává se, že po dokončení trasa D výrazně zlepší dopravní obslužnost jižních částí Prahy a uleví dnes přetíženým trasám metra.
Zdroje: dpp.cz, zdopravy.cz, en.wikipedia.org
částečně vytvořeno AI