Unikátní objev nejenže vrhá nové světlo na adaptabilitu života v extrémních podmínkách na Zemi, ale také poskytuje klíčové poznatky pro pochopení možnosti existence života v podobně drsných podmínkách na jiných planetách.

Cesta do neznáma

Jedinečný objev učinili profesor Brian Hynek a mikrobioložka Maria Faríasová, když se vydali do neprozkoumaných oblastí severozápadní Argentiny. Jejich dobrodružství v neznámých končinách začalo vyčerpávající devítihodinovou jízdou po drsné terénní cestě, která je dovedla do malé vesnice s pouhými 35 obyvateli.

Uprostřed pouštní samoty objevil profesor při prohlížení satelitních snímků anomálii, která vybízela k dalšímu průzkumu. Vědci se proto vydali na cestu přes neúprosnou krajinu, až dorazili k cíli. To, co na ně čekalo, předčilo jejich nejdivočejší očekávání – soubor dvanácti lagun, z nichž každá ve svých hlubinách ukrývala pokladnici plnou tajemství.

Pohled do pravěké minulosti Země

Pod klidnými vodami skrytých lagun vědci objevili stromatolity – prastaré struktury podobné korálům, které vytvořila mikrobiální společenstva. Stromatolity pocházejí z raného období archaika, tedy z doby před přibližně 3,5 miliardami let, kdy atmosféra naší planety postrádala kyslík.

Objev stromatolitů v takto nehostinném prostředí otevírá dveře k pochopení vzniku života na naší planetě. Představuje vzácnou příležitost být svědkem prvních zárodků života a nabízí neocenitelné poznatky o evoluční historii Země.

Přemostění světů

Význam objevu však sahá daleko za hranice naší planety. Podle profesora by nález mohl být klíčem k odhalení tajemství existence života na Marsu. Pokud na rudé planetě v minulosti existoval život, mohl by po sobě zanechat fosilie podobné stromatolitům, které byly nalezeny v lagunách Atacamy.

Zachování křehkého ekosystému

Navzdory nově nabytému nadšení z objevu čeká laguny nejistá budoucnost. Rýsující se hrozba těžby lithia představuje pro tento křehký ekosystém vážné riziko a může navždy změnit jeho nedotčenou krásu. Vzhledem k tomu, že vědci závodí s časem, aby odhalili tajemství ukrytá v těchto lagunách, je úsilí o zachování jejich křehké existence o to naléhavější.

Zdroje: unilad.com, edition.cnn.com, livescience.com