Krijnova cesta k tomu, aby se stal plakátovým dítětem pleistocenních neandertálců, začala na tom nejnepravděpodobnějším místě – v hlubinách Severního moře. Jeho příběh nabral pozoruhodný spád, když byl v roce 2001 na mořském dně u nizozemského pobřeží objeven fragment lebky s částí čela. Pozoruhodný objev znamenal první případ nálezu hominina z pleistocénu ponořeného pod vlnami oceánu.

Na základě pečlivé analýzy úlomku lebky vědci odvodili, že Krijn žil před 50 000 až 70 000 lety. Výzkum také osvětlil jeho stravovací návyky a odhalil, že se živil především masem a příležitostně si dopřával i mořské plody. Krijnova fyzická postava byla pravděpodobně robustní a odpovídala typickým znakům mladého neandrtálce.

Záhadný Doggerland

Doggerland, kdysi suchozemský ráj, který spojoval Velkou Británii s evropskou pevninou, dnes leží skrytý pod náručí Severního moře. Za Krijnovy éry nižší hladina moře odhalila úchvatnou krajinu kypící životem. Od neandertálců, jako byl Krijn, až po nádherná zvířata, jako jsou sobi, mamuti a nosorožci srstnatí, byl Doggerland živým ekosystémem zamrzlým v čase.

Umění vzkříšení

Rekonstrukce Krijnovy tváře byla dílem vědecké preciznosti. Talentovaní modeláři, známí svou předchozí prací na rekonstrukci ledového muže Ötziho, se pustili do úkolu věrně zachytit Krijnovu podstatu. Počínaje zajímavým dolíčkem těsně nad obočím – poznávacím znamením nezhoubného nádoru pod kůží – pečlivě vymodelovali jeho rysy s využitím sbírek jiných neandertálských fosilií.

Když se hliněná podoba blížila k dokončení, využili umělci své bohaté zkušenosti, aby Krijnovi vdechli vitalitu. Vlasy, odstín pleti a barva očí byly precizně doplněny, ale to, co ho skutečně oživilo, byla volba zobrazit ho jako žoviálního mladého neandertálce, který se zeširoka usmívá. Krijnův nakažlivý úsměv slouží jako připomínka toho, že naši dávní předkové nebyli jen stoické bytosti, ale měli v sobě vřelost a lidskost.

Úsměv napříč časem

Krijnova zrekonstruovaná busta je nyní dokladem pozoruhodného uměleckého umu a vědecké vynalézavosti společnosti Kennis & Kennis Reconstructions. Návštěvníci Rijksmuseum van Oudheden mohou obdivovat tvář neandertálce, který žil před desítkami tisíc let, a možná v jeho záhadném úsměvu zahlédnou jeho osobitou povahu – trvalé spojení mezi moderními lidmi a našimi dávnými příbuznými.

Tento počin nejen oživuje historii, ale také nás podněcuje k zamyšlení nad společnou lidskostí, která nás spojuje s těmi, kdo chodili po Zemi dávno před námi. Krijnův úsměv nám připomíná, že i přes obrovskou časovou propast se můžeme o našich dávných předchůdcích mnohé dozvědět a v jejich tvářích lze najít odraz naší vlastní lidskosti.

Zdroje: dutchnews.nl, nltimes.nl, phys.org