Nová britská studie přináší nečekané zjištění o vztahu mezi výběrem automobilu a inteligenčním kvocientem (IQ) jeho majitele. Výzkum, který zahrnoval více než dva tisíce účastníků, odhalil, že řidiči jedné konkrétní značky vykazují v průměru nejvyšší hodnoty IQ. Jaká to je? A jak jsou na tom ostatní značky?
Škoda v čele žebříčku
Britský srovnávací portál Scrap Car Comparison ve spolupráci s výzkumnou společností Censuswide podrobil více než dva tisíce Britů IQ testu. Účastníci studie museli kromě absolvování testu inteligence uvést také značku automobilu, který řídí. Na základě těchto údajů byl pro různé značky stanoven průměrný IQ jejich majitelů.
Výsledky studie přinesly překvapivé zjištění - nejvyšší průměrný IQ byl naměřen u řidičů vozů značky Škoda. S průměrným IQ 99 bodů se automobilka s českými kořeny dostala na samý vrchol žebříčku. „Tento výsledek je fascinující,“ komentuje výsledky studie Emma Thompson, psycholožka specializující se na kognitivní vědy. „Škoda, známá svým sloganem 'Simply Clever' zřejmě skutečně oslovuje chytřejší zákazníky. Může to být dáno kombinací kvality, ceny a praktičnosti, kterou tato značka nabízí.“
Tady je top 7 značek s nejvyšším průměrným IQ řidičů:
1. Škoda - průměrné IQ: 99,00
2. Suzuki - průměrné IQ: 98,09
3. Peugeot - průměrné IQ: 97,79
4. Mini - průměrné IQ: 97,41
5. Mazda - průměrné IQ: 95,91
6. Toyota - průměrné IQ: 95.76
7. Opel - průměrné IQ: 95.11
Německé značky pohořely
Zatímco škodovka vévodí žebříčku, tradiční německé prémiové značky se umístily překvapivě nízko. Mercedes-Benz se s průměrným IQ 94,74 umístil na 8. místě, Audi s hodnotou 93,25 obsadilo 14. příčku. Ještě hůře dopadly Volkswagen a BMW, které se umístily na 19. a 20. místě s průměrným IQ 91,68. Poslední je britský Land Rover s 88,58 body.
„Toto zjištění bourá mnoho stereotypů o majitelích luxusních vozů,“ říká automobilový expert James Hardwell. „Může to naznačovat, že inteligentní spotřebitelé více zvažují poměr ceny a výkonu, než jen prestiž značky.“
I barva a pohon hrají roli
Překvapivá studie tím ale nekončí. Nezaměřila se totiž pouze na samotné značky a jejich majitele, ale zkoumala i souvislost mezi IQ a barvou vozu či typem pohonu. Výzkum odhalil, že účastníci s nejvyšším průměrným IQ vlastnili především bílé automobily. Naopak majitelé zelených vozů dosáhli nejnižších výsledků. „Preference bílé barvy může naznačovat sklon k praktičnosti a efektivitě,“ vysvětluje psycholožka. „Bílá barva odráží teplo, což může vést k nižší spotřebě energie na klimatizaci. Zároveň je to neutrální barva, která může odrážet tendenci k racionálnímu uvažování.“
Co se týká typu pohonu, tady nejvyšších hodnot dosáhli řidiči vozů s benzinovými motory. Elektromobily se umístily až na čtvrtém místě. „Tento výsledek je poněkud překvapivý vzhledem k současnému trendu elektrifikace. Avšak může to odrážet skutečnost, že benzinové motory jsou stále nejrozšířenější a nabízejí v současnosti nejlepší poměr ceny a užitné hodnoty pro většinu řidičů,“ tvrdí Hardwell.
Automobilky pod tlakem
I když studie není definitivním ukazatelem inteligence, může mít zajímavé praktické dopady. „Ukazuje to, že lidé budou při výběru automobilu více zvažovat praktické aspekty a méně se soustředit na prestiž značky,“ predikuje psycholožka. „Může to potenciálně změnit dynamiku na skomírajícím automobilového trhu.“
Zdroje: www.gofeminin.de, www.scrapcarcomparison.co.uk