Dopravní nehody jsou často spojovány s dvěma specifickými skupinami řidičů: mladými lidmi, kteří teprve nedávno získali řidičský průkaz, a seniory, jejichž zkušenosti na silnici se často neodráží v jejich schopnostech udržet krok s moderními požadavky na bezpečnost. Zatímco na mladé řidiče se v posledních letech zaměřují různá opatření, jako například bodový systém či „řidičák na zkoušku“, senioři jsou zatím v legislativním pozadí. To by se však mohlo změnit, neboť odborníci i zákonodárci začínají stále více zvažovat zavedení pravidelných testů pro řidiče v pokročilém věku.

Zvyšující se počet seniorů na silnicích

Zdroj: Youtube

S rostoucím věkem populace a prodlužováním aktivního pracovního života přibývá i počet seniorů za volantem. Automobil se stal běžnou součástí jejich každodenního fungování, ať už jde o dopravu do práce, za rodinou či na nákupy. Statistiky však ukazují, že senioři jsou po mladých řidičích druhou nejčastější skupinou viníků dopravních nehod. Mezi časté incidenty, které mají na svědomí, patří drobné nehody, vjezdy do protisměru na dálnicích či silnicích a také vážné nehody.

Mladí pod dohledem

Zatímco u mladých řidičů dochází ke zpřísňování podmínek pro získání řidičského oprávnění, senioři stále podléhají relativně jednoduchým pravidlům. Většina z nich musí po dosažení určitého věku projít pravidelnou zdravotní prohlídkou u praktického lékaře, která však mnohdy není dostatečně podrobná na to, aby odhalila všechny aspekty ovlivňující jejich schopnost bezpečně řídit.

Evropský parlament zvažuje nové zákony

Zákonodárci v Evropském parlamentu v posledních letech živě diskutují o možnostech, jak zlepšit bezpečnost silničního provozu a do jejich hledáčku se dostávají také senioři. Jednou z navrhovaných možností je povinné testování způsobilosti řidičů po dosažení věku 70 let. To by zahrnovalo nejen zdravotní prohlídky, ale i pravidelné praktické jízdy, během nichž by seniory hodnotili instruktoři.

Povinné jízdy se zpětnou vazbou

Někteří odborníci, například německá organizace TÜV, ale navrhované testování a případné odebírání řidičských průkazů nepovažuje za nejvhodnější řešení. Efektivnější by podle nich bylo zavedení povinných jízd se zpětnou vazbou pro řidiče nad 75 let. Během nich by instruktoři poskytovali seniorům detailní hodnocení jejich řízení a doporučovali, co zlepšit. Zároveň by je informovali o aktuálních změnách v dopravních předpisech.

S rostoucím počtem seniorů za volantem bude tlak na zavedení nových pravidel pro starší řidiče nevyhnutelný. Ať už se legislativa vydá jakýmkoli směrem, je jisté, že o tématu řízení v pokročilém věku se bude stále více diskutovat.

Zdroje: autozive.cz, energozrouti.cz, mix24.cz
částečně vytvořeno AI