Ať už jste devadesátá léta prožili jako malé děti, nebo už v dospělém věku, jistě si pamatujete alespoň dvě klasické televizní reklamy z tohoto desetiletí. Vše bylo nové, vše mělo vůni západu a reklamy měly na potencionální zákazníky i daleko větší účinek než dnes. Zavzpomínejme společně na ty nejznámější...

První vlaštovky kapitalismu

Zdroj: Youtube

Po sametové revoluci se československé domácnosti začaly plnit reklamami na západní zboží. Tento nový fenomén, který byl dříve v socialistickém režimu nemyslitelný, přinesl do našich domovů závan kapitalismu. Spotřební zboží, které bylo dříve nedostupné, se najednou stalo předmětem touhy. První reklamní spoty byly často jednoduché, ale nesmírně efektivní. Byly barevné, nápadité, a především nesmírně lákavé pro všechny, kteří po desetiletích izolace toužili po něčem novém.

Barevné a roztomilé reklamy

Reklamy z devadesátých let měly svou specifickou estetiku. Byly plné sytých barev, roztomilých postaviček a jednoduchých, ale chytlavých sloganů. Kdo by si nepamatoval reklamy na Coca-Colu nebo na Ariel, které v sobě nesly jasné poselství západního stylu života? Tyto reklamy často využívaly humor a roztomilost, aby zaujaly co nejširší publikum. Díky tomu si je lidé pamatovali a často se o nich bavili mezi sebou.

Nekorektní a provokativní spoty

Na druhé straně byly reklamy, které dnes označujeme jako nekorektní. V devadesátých letech byla hranice toho, co je přijatelné, mnohem posunutější. Nahota a provokativní obsah byly běžnou součástí reklamních kampaní. Tvůrci spotů se nebáli šokovat a provokovat, aby získali pozornost. Reklamy na deodoranty, pivo nebo luxusní zboží často využívaly nahotu a sexuální nádech, což by dnes pravděpodobně neprošlo přes cenzuru.

Nostalgie devadesátek

Devadesátá léta byla obdobím velkých změn a reklamy toho byly zrcadlem. Byly odvážné, inovativní a často provokativní. Mnoho z nich se stalo kultovními a dodnes jsou v paměti těch, kteří období prožili. Zavzpomínejme tedy na dobu, kdy reklamy byly nejen nástrojem prodeje, ale také odrazem společenských změn a nových možností, které se po revoluci otevřely. Vzpomínky na reklamy vonící Azuritem a devadesátkovou nostalgií jsou důkazem toho, jak silný vliv měly na naše vnímání světa kolem nás.

Ikony reklamního světa

Mezi nejznámější reklamní ikony devadesátých let patří postavy, které se staly součástí popkultury. Kdo by si nepamatoval legendárního kozla z reklamy na Kofolu nebo nezapomenutelného králíčka Duracell, který stále běžel a běžel? Reklamy se vyznačovaly nejen chytlavými melodiemi a nezapomenutelnými postavami, ale také jednoduchým, ale efektivním sdělením. Byly to právě ikonické postavy a jejich příběhy, které dokázaly zanechat trvalý dojem a dodnes zůstávají v srdcích a myslích mnoha lidí. Byly symbolem nové doby, kdy se vše zdálo možné a budoucnost byla plná slibů a příležitostí.

Pojďte si s námi zavzpomínat na reklamy, které se staly ikonickými!

Retro kvíz: Po revoluci se s televizními reklamami roztrhl pytel. Vzpomenete si na legendární klipy z devadesátek?

Děkujeme, že jste si vyzkoušeli náš kvíz a doufáme, že vás bavil a něco nového jste se dozvěděli. Nezapomeňte se o svůj výsledek podělit s přáteli!

Zdroje: tv.nova.cz, reflex.cz, refresher.cz