Škoda Auto a.s., se sídlem v Mladé Boleslavi, je největším výrobcem automobilů v Česku. Kromě hlavního závodu v Mladé Boleslavi má Škoda Auto ještě dva další výrobní závody v Kvasinách a Vrchlabí. Dlouhodobě je největší českou firmou podle tržeb, jedním z největších českých zaměstnavatelů a největším českým exportérem.

Historické kořeny

Zdroj: Youtube

Historie Škody sahá až do roku 1925, kdy se původní společnost Laurin & Klement stala součástí strojírenského koncernu Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni. Během druhé světové války se firma stala součástí nacistického státního gigantu Reichswerke AG. Po válce prošla společnost reorganizací a zestátněním, čímž vznikly Automobilové závody, národní podnik (AZNP).

První poválečné modely

Po druhé světové válce se výroba soustředila na malý lidový automobil Škoda 1101/1102, známý jako „Tudor“. Další model, Škoda 1200, začal svou produkci v roce 1952, ale kvůli přípravám na vojenský konflikt byla jeho výroba rychle zastavena. AZNP se pak zaměřilo na vývoj vojenských vozidel, přičemž nejúspěšnějším byl model Škoda 973, známý jako „Babeta“.

Vývoj a reorganizace

V roce 1958 prošly československé průmyslové podniky reorganizací a dosud samostatné závody ve Vrchlabí a Kvasinách se staly plně podřízenými závody AZNP. Ve Vrchlabí vznikl užitkový vůz Škoda 1202 a později i trambusový dodávkový automobil Škoda 1203. Kvasiny se proslavily roadsterem Škoda 450, později známým jako Škoda Felicia.

Modernizace a expanze

V roce 1960 začala výstavba nové automobilky v Mladé Boleslavi, která měla zvýšit denní výrobu až na 500 vozů. V roce 1964 byl zahájen vývoj nového modelu Škoda 1000 MB, který se stal symbolem 70. výročí založení automobilky. Model byl významným krokem vpřed díky své samonosné karoserii a motoru vzadu.

Krize a stagnace

Během 70. let se výroba v Mladé Boleslavi soustředila na modely Škoda 105/120. V roce 1969 zasáhl automobilku ničivý požár, který způsobil obrovské škody a přispěl k ekonomické stagnaci. Nedostatek financí a zastaralé technologie způsobily, že výroba byla často udržována na hranici životnosti strojů.

Návrat k moderním vozům

V polovině 80. let federální vláda schválila vývoj nového typu rodinného vozu s motorem vpředu. V roce 1987 byl představen Škoda Favorit, který byl klíčovým modelem pro obnovení konkurenceschopnosti automobilky. Favorit byl navržen italským designérem Nuccio Bertonem a jeho výroba byla zahájena ve Vrchlabí v roce 1988.

Privatizace a nový začátek

Ekonomické problémy vedly k nutnosti najít zahraničního partnera. V roce 1991 byla Škoda privatizována a prodána německému koncernu Volkswagen Group, který přislíbil rozsáhlé investice do modernizace a rozšíření výroby. Tím začala nová éra pro Škoda Auto, která se stala plnohodnotnou součástí globální automobilky Volkswagen.

 Prověřte si své znalosti o těchto ikonách v našem kvízu!

Retro kvíz: Jak dobře znáte předrevoluční škodovky? Plný počet dá jen znalec

Děkujeme, že jste si vyzkoušeli náš kvíz a doufáme, že vás bavil a něco nového jste se dozvěděli. Nezapomeňte se o svůj výsledek podělit s přáteli!

Zdroje: cs.wikipedia.org, samohylmotorveteran.cz, denik.cz