V éře socialismu byl počet automobilů na silnicích mnohem nižší, a to nejen kvůli ekonomickým omezením, ale i kvůli odlišnému životnímu stylu. Dálnice byly stále v plenkách a čerpací stanice byly vzácností, které neměly s dnešními moderními stanicemi mnoho společného. V tomto textu se podrobněji podíváme na to, jak se dopravní prostředí vyvíjelo a jaké výzvy to přinášelo pro obyvatele tehdejšího Československa.

Není auto jako auto

Zdroj: Youtube

V socialistickém Československu byl automobilový provoz značně řidší. Zatímco dnes je auto běžnou součástí každé domácnosti, v osmdesátých letech byl nákup nového vozidla významným finančním úsilím.

Cena běžného osobního automobilu Škoda 120 byla v roce 1987 přibližně 60 000 korun, což by při přepočtu na dnešní průměrný plat odpovídalo skoro 400 000 korun. Benzín stál tehdy 7,50 Kčs za litr, což by dnes po přepočtu znamenalo téměř 50 korun. Vzhledem k cenám se automobily používaly spíše na občasné výlety než pro denní dojíždění.

Vývoj silničních předpisů

I přesto, že se zdá, že základní pravidla silničního provozu zůstala od roku 1989 relativně nezměněná, realita byla jiná. Rychlostní limity byly odlišné – například do roku 1997 bylo v obci povoleno jezdit rychlostí až 60 km/h a na dálnicích nejvýše 110 km/h. Změny předpisů také zahrnovaly například povinnost signalizace při vjíždění na kruhový objezd nebo uvolněnější přístup k bezpečnostním pásům a autosedačkám pro děti.

Socialistické dálnice a infrastruktura

Výstavba dálnic za socialismu začala později a probíhala pomaleji než dnes. První úsek dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi byl otevřen v roce 1971 a celá trasa do Brna byla dokončena až v roce 1980. V roce 1989 bylo v provozu 336 km dálnic, což je zlomek oproti dnešnímu stavu, kdy je v Česku zprovozněno více než 1 200 kilometrů dálnic. Rozvoj dálnic a silnic byl zásadní pro rozvoj dopravní infrastruktury, přesto ale počet vozidel a benzinek byl nízký.

Před rokem 1989 byly všechny hospodářské aktivity státem řízeny, což omezovalo tržní konkurenci a rozvoj služeb. Například na celé dálnici D1 byly jen dvě čerpací stanice až do 80. let. Po roce 1989 se situace zásadně změnila, a dnes je na českých dálnicích mnoho moderních odpočívadel a benzinek nabízejících širokou paletu paliv, včetně aditiv a speciálních paliv.

Fascinující proměna

Z pohledu současnosti je fascinující vidět, jak se dopravní situace za posledních několik desetiletí proměnila. Diskuse o tom, zda byly některé aspekty života za socialismu lepší, nebo zda je moderní doba s jejími technologiemi a možnostmi přínosnější, zůstává otevřená.

Připomeňte si v našem kvízu, jak vypadal dopravní provoz v dobách socialismu!

Retro kvíz: Dopravní situace za socialismu byla na hony vzdálená té dnešní. Bylo méně aut i benzinek

Děkujeme, že jste si vyzkoušeli náš kvíz a doufáme, že vás bavil a něco nového jste se dozvěděli. Nezapomeňte se o svůj výsledek podělit s přáteli!

Zdroje: denik.cz, auto.cz, autoweb.cz