Mise čelila okamžitým výzvám. Písečné bouře, prudké a neúprosné, rozptýlily formaci. Zatímco většina se obrátila zpět, Lady Be Good pokračovala dál. Poté, co přerušila bombardování kvůli špatné viditelnosti nad Neapolí, odhodila svůj náklad nad Středozemním mořem a obrátila se k domovu. Posádka ovšem zjistila, že není schopna najít své letiště, a místo toho letěla hluboko do pusté Sahary.

S ubývajícím palivem se posádka snesla na padácích do temných prostor pouště a nechala letadlo, aby se duchem propadlo dál do zapomnění. Následujícího dne bylo zahájeno pátrání, ale rozlehlá poušť nenabídla žádné vodítko k tomu, kde se Lady nachází, ani k osudu její posádky.

Znovu se objevuje pouštní fantom

Zdroj: Youtube

Dlouhá léta byla Lady Be Good pouhým přízrakem, ztraceným strojem, o němž se spekulovalo, že se potopil pod vlnami Středozemního moře. To platilo až do roku 1958, kdy britský tým pro průzkum ropných ložisek spatřil v libyjské poušti nezaměnitelnou siluetu velkého letadla. V roce 1959 expedice potvrdila nepředstavitelné – Lady Be Good byla nalezena, její tajemství uchovala vyprahlá poušť.

Tajemství Lady

Objev se nedá nazvat jinak než zázrakem. Letadlo, rozbité, ale pozoruhodně neporušené, v sobě skrývalo časovou schránku válečné éry. Nádoby s vodou, baňka s kávou, oblečení a navigátorův deník, vše zakonzervované vyprahlou náručí pouště. Kulomety stále střílely, rádio praskalo a jeden motor také fungoval.

Časová schránka nabídla dojemný, i když strašidelný snímek posledních okamžiků posádky před tím, než zmizela v poušti.

Trýznivá cesta posádky

V průběhu let se v písečných dunách pouště objevily pozůstatky a osobní předměty, které odhalily příběh zoufalého boje o přežití v nepřátelském prostředí. Detailní analýza nálezů odhalila, že osm z devíti letců dokázalo bezpečně opustit havarující letoun na padácích a přistát v poušti. Bohužel, devátému členovi posádky se padák neotevřel správně, což mělo za následek jeho tragickou smrt.

Z deníku, nalezeného v kapse kopilota Roberta Tonera, vyplynuly detaily o trýznivém putování posádky směrem na sever. Přeživší členové, kteří se zachránili seskokem, nakonec podlehli vyčerpání během dlouhého pochodu, přesvědčeni, že jsou blízko středomořského pobřeží. Na své cestě nechávali za sebou boty, různé předměty jako směrovky pro záchranáře. Z deníku také vyplývá, že skupina dokázala přežít v pouštním prostředí osm dní s pouze jednou lahví vody.

Dnes slouží odkaz bombardéru Lady Be Good jako slavnostní připomínka obětí, které přinesly bouřlivé válečné časy. Je také svědectvím o neutuchající fascinaci záhadami naší minulosti a o tom, kam až je lidstvo schopno zajít, aby odhalilo pravdu.

Zdroje: allthatsinteresting.com, planehistoria.com, warhistoryonline.com