Předchůdci a inspirace
Koncept nebyl v sovětské sféře zcela nový; Tuzex se inspiroval sovětskými obchody TorgSin, které rovněž uspokojovaly potřeby cizinců a místních elit tím, že nabízely zboží výměnou za zahraniční měnu. Před Tuzexem existovaly v Československu obchody Darex, zaměřené spíše na vývoz dárkových předmětů a balíkové služby pro zboží zasílané do zahraničí.
Geografické rozšíření a nabídka
Tuzex, který byl zpočátku spuštěn v Praze, se rozšířil do velkých měst a vytvořil v pustině východního bloku ohniska západní spotřební kultury. V nabídce byly nejrůznější produkty, od luxusního západního zboží, jako je elektronika a kosmetika, až po kvalitní místní zboží určené na vývoz, jako je například Becherovka a čokoláda Studentská pečeť.
Jedinečný mechanismus nákupu
Nákupy v Tuzexu se neuskutečňovaly za standardní československé koruny, ale byla k nim zapotřebí cizí měna nebo speciální tuzexové poukázky. Tyto poukázky bylo sice oficiálně možné získat díky mzdě vydělané v zahraničí, ale byl jich nedostatek a často byly pořizovány na černém trhu za nadsazené ceny. Díky této exkluzivitě se obchody Tuzex staly symbolem postavení a výsad.
Sociální dopad a černý trh
Černý trh s poukázkami Tuzex se stal samostatnou a rušnou ekonomikou. Za poukázky bylo možné získat několikanásobek jejich nominální hodnoty (1 bon = 1 Kčs, zatímco na černém trhu se 1 bon = 3 až 5 Kčs), což odráželo zoufalou snahu obyčejných lidí dostat se k zakázaným plodům konzumu.
Mezi oblíbené zboží patřily džíny, ikonické symboly západní módy, ale také Kinder vajíčka (pro zajímavost, za dvě jste zaplatili 1 bon) a západní nápoje, jako je Coca-Cola, které měly téměř kultovní status.
Potraviny ze Západu
Zatímco obchody Tuzex se široce zaměřovaly na luxusní zboží, specializovaly se také na západní potraviny, které byly vzácností. Existovaly i další specializované obchody jako Jadranka nebo ESO, ale nenabízely tak širokou škálu západních výrobků jako Tuzex. Položky jako zahraniční alkohol, pravá káva a konzervy byly ceněny nejen pro spotřebu, ale také jako dekorativní symboly postavení v domácnostech.
Úpadek a uzavření
Po revoluci význam prodejen Tuzex klesal s tím, jak se Československo (a později Česká republika a Slovensko) otevíralo světovým trhům. Postupný příliv západních výrobků učinil Tuzex nadbytečným. V roce 1992 bylo rozhodnuto o postupném zrušení systému poukázek Tuzex a v roce 1998 byl Tuzex zrušen, což znamenalo konec jedné éry v historii východoevropského maloobchodu.
Zdroje: prozeny.cz, papirovaplatidla.cz, cs.wikipedia.org