Impozantní kousek vznikl v podniku ČKD, a přestože byl vyroben pouze jeden exemplář, zanechal v srdcích železničních nadšenců hlubokou stopu.
Technologický zázrak své doby
Stříbrný šíp byl navržen tak, aby mohl dosahovat rychlosti až 130 km/h, což byla na tehdejší dobu fascinující hodnota. Maximální povolená rychlost v provozu však činila 90 km/h, což i přesto patřilo mezi nejvyšší standardy na československých kolejích. Vůz byl koncipován s kapacitou 64 sedících a 12 stojících cestujících, čímž nabízel prostor pro menší, ale pohodlnou přepravu.
Jeho premiérová jízda se uskutečnila 14. března 1939 na trati z Prahy do Pardubic. Trasu zvládl ujet za pouhých 68 minut. Bohužel osud technické novinky byl od začátku komplikován historickými událostmi. Den po úspěšné prezentaci vznikl protektorát Čechy a Morava, což znamenalo nejen politické a společenské změny, ale i komplikace pro další vývoj železničního projektu.
Stříbrný šíp v období války
Po vyhlášení protektorátu byl vůz odstaven a jeho schválení do provozu se uskutečnilo až v roce 1941. I tehdy však Stříbrný šíp narážel na problémy, které způsobila druhá světová válka, konkrétně nedostatek pohonných hmot. Vůz tedy většinu války strávil mimo provoz, a jeho plný potenciál zůstal nevyužit.
Po skončení války prošel Stříbrný šíp rekonstrukcí, během které byly opraveny motory, a vůz byl částečně nasazen do pravidelného provozu. Navzdory tomu, že se vůz vrátil na koleje, jeho nasazení bylo nepravidelné a pro větší počet cestujících nebyl příliš využíván.
Komfort a design na nejvyšší úrovni
Jednou z nejvýraznějších předností Stříbrného šípu byl bezesporu komfort, který cestujícím nabízel. Uspořádání sedaček ve formátu 2+2 s pohodlnými křesly potaženými kůží bylo luxusní, což v kombinaci s chromovanými detaily interiéru vytvářelo dojem elegance a prestiže. Vůz byl také vybaven stahovacími roletami, které poskytovaly cestujícím soukromí a pohodlí.
Zvenku vůz vynikal výrazným kontrastem mezi stříbřitou a vínovou barvou, což mu dodávalo dravý a rychlý vzhled, který vypovídal o jeho moderním technickém zpracování.
Druhý život Stříbrného šípu
Přestože se zdálo, že osud Stříbrného šípu je po roce 1953 zpečetěn, historický klenot čekal na svou druhou šanci. V roce 2011 byl vůz převezen do Nymburka, kde začala jeho náročná rekonstrukce. Jednalo se o velmi komplexní proces, jehož součástí byla i obnova původních motorů. Ty byly poprvé slavnostně nastartovány 14. ledna 2016. Pouhé dva měsíce poté, 15. března 2016, byl Stříbrný šíp představen veřejnosti – přesně 77 let po své první jízdě.
Od té doby se unikátní vůz pravidelně objevuje na různých výstavách a historických akcích spojených s železniční dopravou. Stříbrný šíp se tak stal nejen symbolem technického pokroku své doby, ale také připomínkou bohaté historie československých železnic.
Stříbrný šíp dnes
Díky pečlivé rekonstrukci se dnes Stříbrný šíp těší pozornosti široké veřejnosti a je považován za jeden z nejvzácnějších exponátů české železniční historie. Jeho ikonický design a technické parametry nadále fascinují nejen odborníky, ale i laiky, kteří mají možnost se s tímto kusem historie setkat na vlastní oči.
Zdroje: zeleznicnipoklady.cz, zoom.iprima.cz, cs.wikipedia.org