Po více než půl století postupného chátrání se unikátní motorový vůz dočkal kompletní renovace, která trvala od roku 2019 do roku 2020.

Demontáž, oprava a opětovná montáž

Zdroj: Youtube

Po dlouhém období vystavení v Technickém muzeu v Kopřivnici ve venkovních podmínkách, kde vůz čelil povětrnostním vlivům, bylo jasné, že pokud se má Slovenská strela zachránit, bude nutné provést kompletní renovaci. Proces záchrany vozu zahrnoval jeho úplnou demontáž do jednotlivých částí. Po rozebrání byla skříň vozu umístěna na pomocné podvozky, což umožnilo odstranění nepůvodního laku a opravu poškozených, zrezivělých částí. Nový lak, který odpovídá původnímu višňově červenému odstínu se zlatou střechou, obnovil někdejší lesk a eleganci vozu.

Vnitřní prostor vozu také prošel důkladnou rekonstrukcí. Původní obklady stěn a stropu byly doplněny a opraveny, stejně jako podlahy, dveře a okna. Vůz byl v době své výroby vybaven čalouněnými křesly, z nichž se dochovalo jen několik málo kusů. Původní křesla byla restaurována, zatímco chybějící části byly vyrobeny jako přesné kopie. Renovace se neomezovala pouze na vizuální stránku – mimořádná pozornost byla věnována palubním deskám s kontrolními a ovládacími prvky, které jsou klíčové pro provoz vozu.

Technologický unikát

Slovenská strela vyniká nejen svým designem, ale především technickým řešením, které bylo v době jejího vzniku revoluční. Vůz je vybaven systémem pohonu podle patentu československého vynálezce Josefa Sousedíka, který využívá elektromechanický přenos výkonu. Dva podvozky vozu obsahují elektromotor, generátor a spalovací motor. Při rozjezdu se energie z elektromotoru přenáší na kola, což umožňuje vozu dosáhnout rychlosti 85 km/h. Při této rychlosti se pohon automaticky přepne na mechanický režim, což dovoluje vozu pokračovat v akceleraci až na rychlost 100 km/h během pouhých dvou minut.

Systém umožňoval Slovenské strele dosáhnout tehdy impozantní cestovní rychlosti 92 km/h a překonat trasu Praha – Brno – Bratislava za 4 hodiny a 20 minut.

Návrat na koleje

Po náročné renovaci a obnovení unikátního pohonu vozu se 6. května 2021 uskutečnila technicko-bezpečnostní zkouška. Během ní Slovenská strela splnila všechny požadavky a byla schválena k plnohodnotnému provozu na českých železničních tratích. Šlo o klíčový moment, který znamenal návrat legendárního vozu zpět na koleje, a to po dlouhých 61 letech.

Odkaz Slovenské strely

Slovenská strela je dnes právem považována za národní kulturní památku. Její obnovou se podařilo zachránit nejen kus technické historie, ale také ukázat, jak důležité je pečovat o technické památky pro budoucí generace. Jedinečný vůz nejen ilustruje technickou úroveň Československých státních drah ve 30. letech, ale také připomíná dobu, kdy rychlost, pohodlí a inovace byly klíčovými hodnotami železniční dopravy.

Zdroje: idnes.cz, novojicinsky.denik.cz, idnes.cz