Než se však ponoříme do jeho filmové slávy, prozkoumejme fascinující historii a vlastnosti kultovního vozidla.

Zrod vozu Škoda 1203

Škoda 1203 byla výsledkem dlouhých dvanácti let vývoje, který vyvrcholil představením finální verze 14. září 1968. Její výroba byla zahájena 20. listopadu téhož roku v závodě ve Vrchlabí. Lehký užitkový vůz vyplnil v tehdejším Československu mezeru a poskytl tolik potřebnou variantu trambusového typu pro nejrůznější použití.

Zdroj: Youtube

Design vozu Škoda 1203 byl na svou dobu revoluční, měl bezrámový podvozek a prostornou, velkoryse prosklenou karoserii. Pod kapotou měl čtyřválcový motor o objemu 1 221 cm³ a výkonu 35 kW (47 k), což pro zamýšlené účely stačilo.

Všestrannost až za hranice představivosti

Škoda 1203 rychle prokázala svou všestrannost a přizpůsobivost nabídkou různých verzí pro uspokojení rozmanitých potřeb. Svou pouť začala jako dodávka s vnějšími rozměry 4 520 x 1 800 x 1 900 mm, která byla schopna přepravit užitečné zatížení až 750 kg a nabízela prostorný nákladový prostor o objemu až 5,3 m³. Jeho maximální rychlost byla 90 km/h a spotřeba paliva 11 l/100 km při konstantní rychlosti 60 km/h.

Dodávková verze byla jen začátkem, brzy se rozšířila na osmimístný minibus ve variantách Standard a De Luxe, montážní verzi Com, valník, sanitku, a dokonce i pohřební vůz. Byly vyvinuty také specializované verze přizpůsobené pro veterináře, hasiče a další profesionály. Škoda 1203 se neustále vyvíjela a v roce 1988 prošla výraznou modernizací, která zahrnovala větší motor, novou pětistupňovou manuální převodovku, dvouokruhové brzdy a osvěženou karoserii.

Hvězda na silnici i na obrazovce

Škoda 1203 se stala nedílnou součástí každodenního života v Československu a sloužila v různých státních a družstevních organizacích. Soukromé osoby měly k tomuto užitkovému vozu omezený přístup, většinou si pořizovaly ojeté vozy vyřazené ze státních služeb. Na vybraných zahraničních trzích, jako byla Francie, Belgie, Egypt a Turecko, však byla Škoda 1203 volně dostupná.

Kromě role průmyslového pracovního koně si Škoda 1203 našla cestu do srdcí československých občanů prostřednictvím televize a kinematografie. Stala se ikonickým vozidlem na malých i velkých obrazovkách, například v prvních dílech seriálu o básnících, seriálu "Sanitka" a filmu "Jáchyme, hoď ho do stroje".

Nadčasový odkaz

Škoda 1203 zanechala v československé společnosti nesmazatelnou stopu nejen jako spolehlivý užitkový vůz, ale také jako kulturní ikona. Její filmová vystoupení upevnila její status symbolu doby a svědectví o automobilových inovacích své doby.

Přestože se výroba nakonec přesunula do slovenské Trnavy a kvalita kolísala, odkaz Škody 1203 přetrvává. Díky své všestrannosti a přizpůsobivosti se stala oblíbenou a trvalou součástí automobilové historie Československa.

Zdroje: garaz.cz, reflex.cz, cs.wikipedie.org