Na rozdíl od dnešního světa, kde se o každé události okamžitě dozvídáme prostřednictvím sítě sociálních médií a internetu, komunistické režimy minulosti měly tok informací pevně pod kontrolou. Tento příběh se odehrává v Československu, v zemi, která byla tehdy pod dohledem Státní bezpečnosti (StB) a kde byla letecká nehoda vymazána z povědomí veřejnosti, jako by se nikdy nestala.

Zdroj: Youtube

Manévr, který zachránil životy

Na ranveji zahalené mlhou došlo v důsledku kritického nedorozumění málem ke katastrofální srážce proudového letadla Tupolev Tu-134 přilétajícího z Leningradu a turbovrtulového letounu Iljušin IL-18 připravujícího se ke startu do Bratislavy. TU-134 se 49 osobami na palubě se připravoval na přistání na dráze 31, současně na téže dráze zahajoval vzlet Iljušin s 15 osobami.

V husté mlze byla značně zhoršená viditelnost, což připravilo půdu pro potenciálně ničivou nehodu. Jako zázrakem se na chvíli vyjasnilo a piloti TU-134 spatřili IL-18 přímo v cestě. Reagovali chvályhodně rychle a pokusili se o úhybný manévr, čímž zabránili úplné srážce, ale neobešlo se to bez nehody. TU-134 narazil do IL-18 pravým křídlem, což způsobilo značné škody na obou letounech, ale naštěstí nedošlo k žádným obětem na životech.

Reakce v nedohlednu

Na celém incidentu je pozoruhodné nejen to, že se podařilo zabránit katastrofické havárii, ale i následná reakce – respektive nečinnost – letištních a vládních orgánů. Řídicí věž letiště kvůli systémovým nedostatkům v provozních protokolech a absenci pokročilé radarové technologie o nehodě více než 15 minut nevěděla. Až když posádka IL-18 nahlásila havárii, byly vyslány záchranné služby, avšak letoun TU-134 a jeho cestující byli zpočátku ignorováni.

Zpoždění, které mohlo stát životy

Rozsah havárie vyšel najevo, až když se někteří cestující z TU-134 dokázali dostat ven a zamířit k terminálu letiště. Letištní bezpečnostní služba, která nebyla o havárii informována, jim zpočátku odepřela vstup, jelikož pochybovala o pravdivosti jejich tvrzení, že přežili leteckou nehodu.

Svědci uvádějí, že až po dlouhých devatenácti minutách dorazily na místo první záchranné jednotky, a dalších dvacet minut trvalo, než se k místu dostavila lékařská pomoc.

Ticho po pěšině

Je pozoruhodné, že při incidentu nedošlo ke ztrátám na životech, což svědčí o rychlém jednání pilotů. Následovalo však rozsáhlé utajení události ze strany úřadů. Státní bezpečnostní služba ve spolupráci s leteckou inspekcí rychle nařídila všem zúčastněným stranám, aby neposkytovaly informace, a zajistily, aby se v tisku nebo v televizi neobjevily žádné zprávy, fakticky vymazaly událost z povědomí veřejnosti.

Vyšetřování odhaluje selhání

Vyšetřování incidentu odhalilo kritické selhání komunikace mezi řídícími letového provozu, které bylo umocněno nedostatkem moderních navigačních pomůcek, jež by mohly zmatku zabránit. Konkrétně dispečeři nedokázali dostatečně koordinovat a informovat o změně vzletových a přistávacích drah v důsledku mlhy, což vedlo k téměř katastrofickému scénáři.

Navzdory závažnosti svého pochybení dostali řídící pouze podmíněné tresty a posádka TU-134, která jednala s chvályhodnou duchapřítomností, zůstala za své jednání bez uznání.

Událost osvětluje širší souvislosti řízení informací v komunistických zemích před pádem železné opony. Potlačování zpráv o nehodách, hospodářských potížích nebo jakýchkoli informací, které by mohly potenciálně poškodit obraz režimu, bylo běžné.

Zdroje: cestyavylety.cz, medium.seznam.cz, idnes.cz