Vývoj člověk nezastaví ani v souvislosti s reklamou. Jinak to bylo ve "zlatém věku reklamy" ve 40. až 60. letech 20. století, jinak je to v dnešní současné éře digitálního marketingu, který zaplavuje náš každodenní život.
Zlatý věk reklamy
Ve 40. letech 20. století reklamu silně ovlivňovaly kulisy druhé světové války. Převládala vlastenecká témata, jejichž cílem bylo zvýšit morálku a podporu válečného úsilí. Období se vyznačovalo používáním silných obrazů a emočně nabitých sdělení, jejichž cílem bylo mobilizovat veřejnost.
V poválečných 50. a 60. letech došlo k výraznému posunu. Éra hospodářského rozmachu a rostoucího konzumerismu zformovala reklamu do podoby nástroje propagace idealizovaného životního stylu domácího blahobytu a technologického pokroku.
Společenské reflexe
Historické reklamy jsou více než pouhými marketingovými nástroji; slouží jako okna do minulosti a odrážejí společenské normy a kulturní hodnoty své doby. Mnohé z těchto reklam by však byly podle dnešních měřítek považovány za nevhodné kvůli jejich otevřenému sexismu, rasismu a podpoře nezdravých návyků.
Například velké značky jako Kellogg's a Volkswagen vydávaly reklamy se sexistickými slogany, které odrážely a upevňovaly genderové stereotypy.
Některé společnosti navíc propagovaly pseudovědecké poznatky, například reklamy společnosti 7-Up doporučovaly přidávat dětem do mléka limonádu nebo cigarety Camel tvrdily, že jsou oblíbenou značkou lékařů. Podobné reklamy jsou výraznou připomínkou předsudků a mylných představ z minulosti.
Navzdory svým problematickým aspektům mají tyto staré reklamy nostalgické kouzlo a ilustrují vývoj společenských norem a sílu reklamy odrážet a utvářet veřejné povědomí.
Přechod k moderní reklamě
Od 70. let 20. století se reklama postupně posouvala směrem k inkluzivnějším, rozmanitějším a sociálně uvědomělým sdělením. Změna odráží širší společenské posuny směrem k větší informovanosti a citlivosti. Dnešní reklama se vyznačuje sofistikovanými digitálními marketingovými strategiemi, které využívají analýzu dat a cílenou reklamu k oslovení spotřebitelů prostřednictvím různých kanálů.
Digitální reklama se stala všudypřítomnou v našem každodenním životě a objevuje se v podobě předtočených reklam na videích, vyskakovacích oken na webových stránkách a cílených reklam na platformách sociálních médií. I když někteří nad všudypřítomností reklamy v digitální sféře naříkají, svědčí to o vyvíjejícím se prostředí médií a interakce se spotřebiteli.
Zdroje: canvasartrocks.com, canyouactually.com, rarehistoricalphotos.com