Jeden takový salonní vůz, Aza 80, zaujímá zvláštní místo v kronikách československé historie, neboť vezl prvního prezidenta země T. G. Masaryka na četných státních cestách a dokonce i na jeho poslední cestě.
Salonní vůz vhodný pro prezidenta
Na počátku 20. století, kdy byla železniční doprava na svém vrcholu, dostal československý prezident T. G. Masaryk ke svým 80. narozeninám pozoruhodný dárek – salonní vůz Aza 80. Vůz byl uveden do provozu 7. 3. 1930, což byl den prezidentových narozenin.
Velkolepý celokovový vůz, laděný do tmavě modrého odstínu a zdobený státním znakem, byl zázrakem své doby. Vyráběla jej renomovaná smíchovská firma Ringhoffer, která tím představovala vrchol evropské výroby osobních železničních vozů.
Interiér vozu Aza 80 byl důkazem luxusu a technických inovací. Architekt Josef Jonáš pečlivě navrhl jeho skvostné zařízení. Stěny z australského třešňového dřeva zdobily nádherné řezby z napařované hrušky. Centrální salonek se pyšnil nádherným skleněným lustrem s 86 žárovkami, který osvětloval stůl pro šest osob. K centrálnímu salonu přiléhala koupelna, toaleta, malá a velká ložnice a oddělení pro obsluhu včetně tajemníka, lékaře a dalších členů personálu.
Vůz byl vybaven moderními vymoženostmi, jako je rádio a telefon, a mohl dosáhnout maximální rychlosti 140 kilometrů za hodinu – na svou dobu úctyhodný výkon.
Prezidentské cesty
Salonní vůz Aza 80 byl více než jen luxusním dopravním prostředkem; byl svědkem historie. Prezident T. G. Masaryk v tomto voze hojně cestoval, a to jak v rámci Československa, tak do zahraničí, na četné státní cesty. Doprovázel ho také na jeho poslední cestě – sloužil jako doprovod pohřebního vlaku z Prahy do Lán 21. září 1937.
I v následujících bouřlivých letech zůstával vůz Aza 80 součástí československých dějin. V éře protektorátu vůz využíval prezident Hácha a v květnu 1945 přepravil do Prahy prezidenta Beneše. Tento symbol národní hrdosti sloužil pro státní účely až do roku 1967, kdy byl vyřazen a nahrazen novým vozem.
Zachráněná relikvie
Osud vozu Aza 80 nabral obrat, když jej v roce 1969 zachránil před sešrotováním technický náměstek železničních opraven v Českých Velenicích Jiří Sedláček. Jeho ušlechtilá snaha vedla k propuštění, protože T. G. Masaryk nebyl v té době oblíbencem politické elity. Vůz chátral v zapomnění až do revoluce a následné privatizace podniku.
Pod novým vedením prošel vůz kompletní rekonstrukcí v českých opravnách. Dnes stojí Aza 80 jako svědek československé historie hrdě vystavený v prostorách Muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Slouží jako připomínka zašlých časů, kdy byl vlak symbolem prestiže a moci.
Zdroje: nasregion.cz, cesky.radio.cz, cs.wikipedia.org