Jeden takový salonní vůz, Aza 80, zaujímá zvláštní místo v kronikách československé historie, neboť vezl prvního prezidenta země T. G. Masaryka na četných státních cestách a dokonce i na jeho poslední cestě.

Zdroj: Youtube

Salonní vůz vhodný pro prezidenta

Na počátku 20. století, kdy byla železniční doprava na svém vrcholu, dostal československý prezident T. G. Masaryk ke svým 80. narozeninám pozoruhodný dárek – salonní vůz Aza 80. Vůz byl uveden do provozu 7. 3. 1930, což byl den prezidentových narozenin.

Velkolepý celokovový vůz, laděný do tmavě modrého odstínu a zdobený státním znakem, byl zázrakem své doby. Vyráběla jej renomovaná smíchovská firma Ringhoffer, která tím představovala vrchol evropské výroby osobních železničních vozů.

Interiér vozu Aza 80 byl důkazem luxusu a technických inovací. Architekt Josef Jonáš pečlivě navrhl jeho skvostné zařízení. Stěny z australského třešňového dřeva zdobily nádherné řezby z napařované hrušky. Centrální salonek se pyšnil nádherným skleněným lustrem s 86 žárovkami, který osvětloval stůl pro šest osob. K centrálnímu salonu přiléhala koupelna, toaleta, malá a velká ložnice a oddělení pro obsluhu včetně tajemníka, lékaře a dalších členů personálu.

Vůz byl vybaven moderními vymoženostmi, jako je rádio a telefon, a mohl dosáhnout maximální rychlosti 140 kilometrů za hodinu – na svou dobu úctyhodný výkon.

Prezidentské cesty

Salonní vůz Aza 80 byl více než jen luxusním dopravním prostředkem; byl svědkem historie. Prezident T. G. Masaryk v tomto voze hojně cestoval, a to jak v rámci Československa, tak do zahraničí, na četné státní cesty. Doprovázel ho také na jeho poslední cestě – sloužil jako doprovod pohřebního vlaku z Prahy do Lán 21. září 1937.

I v následujících bouřlivých letech zůstával vůz Aza 80 součástí československých dějin. V éře protektorátu vůz využíval prezident Hácha a v květnu 1945 přepravil do Prahy prezidenta Beneše. Tento symbol národní hrdosti sloužil pro státní účely až do roku 1967, kdy byl vyřazen a nahrazen novým vozem.

Zachráněná relikvie

Osud vozu Aza 80 nabral obrat, když jej v roce 1969 zachránil před sešrotováním technický náměstek železničních opraven v Českých Velenicích Jiří Sedláček. Jeho ušlechtilá snaha vedla k propuštění, protože T. G. Masaryk nebyl v té době oblíbencem politické elity. Vůz chátral v zapomnění až do revoluce a následné privatizace podniku.

Pod novým vedením prošel vůz kompletní rekonstrukcí v českých opravnách. Dnes stojí Aza 80 jako svědek československé historie hrdě vystavený v prostorách Muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Slouží jako připomínka zašlých časů, kdy byl vlak symbolem prestiže a moci.

Zdroje: nasregion.cz, cesky.radio.cz, cs.wikipedia.org