Model Grand 8, vyráběný v letech 1927 až 1932, byl důkazem československé technické dokonalosti a pro svou bohatost a pokročilé funkce byl často srovnáván s ceněným Rolls Roycem.

Zdroj: Youtube

Dědictví modelu Praga Grand 8

Cesta modelu Praga Grand 8 začala mnohem dříve, jeho předchůdci vyjeli z vysočanské továrny již v roce 1912. Model Grand 8 však stanovil nová měřítka. Nebyl to jen vůz, ale i prohlášení o kvalitě, neboť se pyšnil prvním osmiválcovým motorem, který byl kdy v Československu vyroben. Význam vozu umocňuje jeho spojení s tehdejším ministerským předsedou Janem Masarykem, který si v roce 1929 objednal model vyrobený na zakázku, což ještě více upevnilo jeho status symbolu národní hrdosti a inovace.

Bezkonkurenční komfort

Interiér vozu Grand 8 byl pohodlný a luxusní. Bohatě čalouněný prostor pro cestující vzadu byl od prostoru řidiče oddělen skleněnou přepážkou, která cestujícím zajišťovala soukromí a nerušenou konverzaci. Telefon pro komunikaci s řidičem, opěrky nohou, topení, závěsy, a dokonce i vázy s květinami proměnily dlouhé cesty v luxusní zážitek. Prostor pro řidiče odrážel tento přepych a byl vybaven plyšovým kobercem, poniklovaným kováním a obložením z ořechového dřeva.

Pod kapotou

Schopnosti modelu Grand 8 se neomezovaly pouze na jeho vzhled. Osmička na chladiči naznačovala, jaká síla se pod ním skrývá – řadový kapalinou chlazený benzinový osmiválec SV o objemu 3 580 cm3 a výkonu 72 k, který tento dvoutunový zázrak poháněl až na 100 km/h. Pozdější modely se dočkaly dokonce modernizace na 4,4 litru a 90 koní. Jeho spotřeba paliva byla na svou dobu pozoruhodná – 18 až 22 litrů na 100 km.

Technické zázraky a inovace

Motor modelu Grand 8 byl zázrakem své doby, měl centrální mazání, odnímatelné hlavy válců se spalovacími komorami Ricardo a ojnice z leteckého chromniklu. Elektrický pohon a bateriové zapalování zajišťovala firma Bosch, světlomety dodávala firma Carl-Zeiss Jena. Optimální spotřebu paliva zajišťovaly karburátory Zenith s korektory, nastavitelné páčkou na volantu.

Bezpečnostní a komfortní prvky

Grand 8 vynikal v oblasti bezpečnosti a pohodlí díky prvkům, jako byl centrální hydraulický posilovač brzd, synchronizované převodovky a kompresor pro huštění pneumatik. Dvojčinné kapalinové tlumiče pérování zajišťovaly plynulou jízdu a osvětlení stupaček umožňovalo bezpečné noční vystupování.

Estetické mistrovské dílo

Estetický půvab vozu Grand 8, který od roku 1924 zdobila soška "Génia vítězství" od Ladislava Šalouna, byl nepopiratelný. Jeho šestimístná čtyřdveřová karoserie, na přání lakovaná dvoubarevným celuloidovým lakem Duco, vyzařovala eleganci. Velikost vozu byla impozantní, rozměry podtrhovaly jeho velkolepost.

Praga Grand 8, právem přezdívaná československý Rolls Royce, nebyla jen obyčejným automobilem. Byl to uskutečněný sen, spojení umění a techniky a hrdá připomínka zdatnosti národa v oblasti automobilových inovací. Ve voze Grand 8 je odkaz stále inspirující československé dokonalosti, je to nadčasový klenot v koruně automobilové historie.

Zdroje: oldtimecars.cz, autokaleidoskop.cz, cs.wikipedia.org