K incidentu došlo pouhých 14 hodin poté, co loď opustila kubánský přístav Moa. Událost je dodnes zahalena tajemstvím a zůstávají nezodpovězené otázky ohledně přesných příčin potopení lodi Pionýr.
Problémy od samého počátku
Pionýr, původně určený pro plavby v Černém a Středozemním moři, vstoupil do československé námořní flotily v roce 1960. Loď však měla přirozené potíže s manévrováním, což přispělo k jejímu konečnému pádu. Navzdory potížím se její využití časem rozšířilo, převážela dřevo z Polska do Británie a vydávala se na oceánské plavby kolem afrického pobřeží do Indie.
V roce 1969 byla lodi přidělena mise na Kubu, kde měla vyzvednout železnou rudu a další náklad, jako například doutníky, rum a matrace z koňských žíní. Při zpáteční plavbě do Štětína došlo ke katastrofě.
Dopad a bezprostřední následky
Po srážce s útesem loď Pionýr nejistě "seděla", přesto se zpočátku držela na hladině. Posádka, vědoma si vážnosti situace, připravila záchranné čluny, ale loď okamžitě neopustila. Krátce po půlnoci se situace ještě zhoršila, když praskla nádrž s olejem a voda zaplavila loď i strojovnu. Snaha o opětovné spuštění hlavního motoru vyústila v explozi, která ještě více prohloubila škody a odstřelila část komína.
Neúprosný oceán
Loď byla bičována neustálými vlnami oceánu, které dále poškozovaly její konstrukci. Ráno dorazila americká pobřežní stráž, aby posoudila škody. Strategická poloha ostrova Mayaguana se zbytky přistávací dráhy z druhé světové války usnadnila příjezd pojišťovacího agenta a záchranných týmů.
Přestože se zpočátku doufalo, že se podaří loď nebo její náklad zachránit, vzhledem k závažnosti poškození bylo úsilí marné. Bylo rozhodnuto evakuovat posádku a opustit plavidlo, které nakonec podlehlo přírodním silám a potopilo se. To znamenalo smutný konec Pionýra, první námořní lodi plující pod československou vlajkou, která byla ztracena na moři.
Znovuobjevení a vzpomínka
O desítky let později, v roce 2015, byly zbytky Pionýra znovu objeveny českou potápěčskou expedicí. Tým složený z technických potápěčů, historiků a dokumentaristů podnikl pečlivý průzkum vraku. Expedice, kterou zdokumentoval filmař Petr Jančárek, nejen odhalila zbytky lodi, ale také oživila vzpomínky na její tragickou plavbu. Byly identifikovány fragmenty lodi včetně masivních bloků motorů a stojanu s gyrokompasem.
Záhada, proč se Pionýr té noci v roce 1969 potopil, možná nebude nikdy zcela vyřešena, ale příběh o jeho plavbě a vzpomínky jeho posádky zůstanou zapsány v kronikách československé námořní historie.
Zdroje: denik.cz, czechdivingteam.cz, idnes.cz