V zákulisí se mnozí herci a herečky museli pohybovat ve světě skromných výdělků, intenzivního pracovního rozvrhu a dokonce i dalších vedlejších zaměstnání, aby se uživili.
Skromné výdělky i za hlavní role
Ve 30. letech 20. století většina filmových hvězd v Československu nevydělávala závratné částky, a to navzdory slávě, která se s jejich kariérou pojila. Například přední herečka Lída Baarová si za role ve svých prvních filmech vydělala pouhé tři tisíce korun. Výdělky se sice zlepšily, když začala pracovat v německém filmu, ale její zkušenost poukazuje na omezené finanční ohodnocení, které měli čeští herci v té době k dispozici.
Vedlejší zaměstnání
Vzhledem k finanční realitě nebylo neobvyklé, že i známé hvězdy přijímaly vedlejší zaměstnání, aby si vydělaly na živobytí. Adina Mandlová, jedna z nejoblíbenějších hereček té doby, si přivydělávala výukou cizích jazyků pro děti z bohatých rodin. Potřeba přivýdělku poukazuje na skutečnost, že v rozporu s obrazem bohatství, který je často spojován s filmovými hvězdami, mnohé z nich tvrdě pracovaly, jen aby si udržely svůj životní styl.
Vlastní garderoba
Herečky si také musely samy pořizovat kostýmy, což zvyšovalo jejich finanční zátěž. Podle Zity Kabátové, další významné herečky té doby, bylo běžné, že účinkující nosily na natáčení vlastní šaty, což se rozšířilo i na divadlo. Toto očekávání znamenalo, že značná část jejich výdělku byla vynaložena na udržování vzhledu a půvabu, který jejich role vyžadovaly.
Úžasný úspěch Vlasty Buriana
Zatímco většina herců musela vystačit se skromnými honoráři, existovalo několik výjimek, kterým se podařilo zajistit si značné příjmy. Vlasta Burian, často označovaný za "krále komiků", byl jednou z nejlépe placených hvězd první republiky. Burianovy filmy byly nesmírně populární a za jeden film si účtoval přes 100 000 korun – na tehdejší dobu mimořádnou částku. Za jeho úspěchem stál především jeho jedinečný přístup k filmové tvorbě. Burian nejdříve zdokonaloval svá představení v divadle a teprve poté je převedl na filmové plátno, čímž zajistil, že jeho komediální načasování a projev byly bezchybné.
Úspěch před i za kamerou
Podobný finanční úspěch zaznamenal i Hugo Haas, další výrazná postava československé kinematografie, ačkoli byl možná známější svou prací za kamerou jako režisér. Stejně jako Burian dokázal Haas svou popularitu zúročit ve značné výdělky, čímž se lišil od mnoha svých současníků.
Smíšené štěstí minulé éry
Svět československého filmu za první republiky byl světem kontrastů. Zatímco hvězdy jako Vlasta Burian se těšily nebývalému úspěchu a bohatství, většina herců a hereček se potýkala s náročnější realitou a musela balancovat mezi vášní pro umění a praktickou potřebou obživy.
Zdroje: tyden.cz, dvojka.rozhlas.cz, tn.nova.cz