Moped Babetta, představený v 70. letech 20. století, vyjel do ulic zpočátku s velkými, devatenáctipalcovými koly, jejichž design byl inspirován populárními mopedy Solex z 60. let. Netrvalo však dlouho a konstrukce se vyvinula a přijala šestnáctipalcová kola, aby se mohla lépe pohybovat s ohledem na požadavky svých uživatelů.
Moped jako žádný jiný
Za vznikem Babetty stáli vizionáři z Motokovu, jediného národního dovozce a vývozce motorových vozidel, kteří předvídali poptávku po robustním a uživatelsky přívětivém motocyklu. Vývojovou štafetu předali Považským strojírnám v Považské Bystrici a pustili se do mise zaujmout nizozemský a německý trh motocyklem, který nevyžaduje v některých zemích řidičský průkaz – svobodou na dvou kolech.
Inovace a vývoj
Babetta 207 znamenala novou kapitolu v éře československých mopedů a představila směs tradičního řemeslného zpracování a moderních inovací. Model, který sjel z montážních linek Považských strojíren, byl světlem úspěchu a byl určen pro zahraniční trh.
Přesto to byla Babetta 210, která skutečně nově definovala, co může být moped. Díky novému elegantnímu designu a průkopnické automatické dvoustupňové převodovce se model 210 stal vizitkou vynalézavosti společnosti Babetta, a to až do ukončení výroby v roce 1996.
Cesta přizpůsobení
Příběh značky Babetta je také příběhem přizpůsobování. Období studené války přineslo nečekané výzvy a společnost ZVL byla pověřena výrobou motorů pro vojenská letadla. Klíčová úloha si vyžádala změnu výroby a její přesun do Kolárova, čímž se zajistilo, že odkaz ikonického mopedu bude nerušeně pokračovat.
Soumrak let
Devadesátá léta znamenala pro Babettu soumrak. Uprostřed klesajícího prodeje a kvality se značka snažila o omlazení prostřednictvím spolupráce, což vedlo k výrobě mopedů Korado pod značkou Piaggio a licencí Puch. Záblesk naděje však přinesl až model Babetta 134 Stella, který vznikl ze spolupráce s lotyšským výrobcem. Navzdory snahám o oživení značky však na úsvitu roku 1999 výroba Babetty skončila.
Vzpomínka na dědictví
Dnes je Babetta pomníkem průmyslového a tvůrčího ducha Československa. Přestože její motory utichly, příběhy o její výdrži, schopnosti jezdit téměř na jakékoliv palivo a její roli v životě těch, které převážela, stále rezonují.
Zdroje: jawa-50.cz, denik.cz, cs.wikipedia.org