Lidstvo zatím ve vesmíru nenarazilo na jinou planetu, která by nesla život. To ale může být už brzy jinak! Vědci z Evropské jižní observatoře a z NASA objevili u hvězdy s označením TRAPPIST-1 sedm planet podobně velkých jako Země. Ještě zajímavější je, že tři z nich navíc leží v takzvané obyvatelné zóně! Co to znamená? Že na jejich povrchu může být voda v tekutém stavu, takže by se na nich mohly rozkládat oceány. To rapidně zvyšuje možnost, že se na některé z nich může objevit život.

Na třech planetách ze sedmi je zřejmě možný život

Podle vědců, jenž publikovali své výsledky v prestižním časopise Nature, by se za určitých okolností, mohla tekutá voda vyskytovat dokonce na povrchu všech sedmi planet! To se ale záhy vyloučilo… Podle klimatických modelů jsou totiž tři vnitřní planety pravděpodobně až příliš horké na to, aby mohla být kapalná voda na celém jejich povrchu. Sedmá planeta je zase zřejmě až moc daleko od hvězdy. Tudíž nejnadějnější, co se možného života týče, jsou planety označené jako TRAPPIST-1e, TRAPPIST-1f a TRAPPIST-1g. Ty momentálně nejvíc upoutávají pozornost vědeckého týmu.

Šest planet má navíc srovnatelnou velikost a teplotu na povrchu jako Země. Jde tak o systém s dosud nejvyšším počtem planet takto podobných Zemi.

Nález má na svědomí kosmický teleskop Spitzer

Podobných planet mimo Sluneční soustavu, takzvaných exoplanet, mají nyní vědci v hledáčku jen kolem dvacítky, přestože celkově už exoplanet objevili asi tři a půl tisíce. Objevy exoplanet nejsou v posledních letech úplnou výjimkou. O planetkách víme převážně díky vesmírnému dalekohledu Kepler. Za novým velkolepým nálezem však tentokrát nestojí Kepler nýbrž kosmický teleskop Spitzer, který má NASA umístěný ve vesmíru.

Z pohledu vesmírných měřítek se tato soustava nachází opravdu blízko. Obíhá kolem drobné chladné hvězdy TRAPPIST-1 v souhvězdí Vodnáře. „Je to úžasný planetární systém – nejen tím, kolik planet jsme v něm našli, ale hlavně proto, že jsou všechny překvapivě podobné Zemi,“ prozradil Michaël Gillon ze STAR Institute na University of Liège v Belgii, který je hlavním autorem článku, kde byl objev zveřejněn.

„Malá velikost mateřské hvězdy TRAPPIST-1 a její nízká povrchová teplota způsobují, že množství energie dopadající na povrch takto blízkých planet je srovnatelné s vnitřními planetami Sluneční soustavy. Planety TRAPPIST-1c, TRAPPIST-1d a TRAPPIST-1f dostávají od své hvězdy podobné množství energie jako Venuše, Země a Mars,“ doplňují vědci předpokládané podmínky na nových planetách.

"S příští generací přístrojů, například pomocí Evropského extrémně velkého dalekohledu nebo Vesmírného dalekohledu Jamese Webba, budeme schopni již brzy pátrat po vodě, a dokonce důkazech existence života na těchto planetách," prozrazuje Emmanuël Jehin, člen týmu, který s objevem přišel, čemu se budou chtít vědci do budoucna věnovat. Pátrání by pro ně mělo být zase o něco jednodušší.

"Systémů planet je objevených více. Ale soustava tolika planet o velikosti Země, navíc s kamenným povrchem, dosud nebyla známá. Myslím, že objevení takového systému byla otázka času a zřejmě se ukáže, že podobných soustav je spousta," předesílá Petr Kabath ze Stelárního oddělení Astronomického ústavu AV ČR, který se výzkumem exoplanet zabývá. Máme se tedy ještě na co těšit!

Ačkoliv jsme psali, že je nově objevená soustava vzdálená od Slunce pouhých 40 světelných let, neznamená to, že by bylo možné, aby k ní lidé mohli doletět. Kdyby směrem k ní člověk poslal rádiový signál, na případnou odpověď by čekal celý život!

Zdroje: www.idnes.cz, zpravy.aktualne.cz, www.lidovky.cz