Osudný den u Řikonína
Nešťastného dne 11. prosince 1970 se na železničních tratích u Řikonína odehrála ničivá nehoda, která dodnes straší ve vzpomínkách těch, kteří její následky zažili. Děj se odehrál na stoupání mezi Vlkovem u Tišnova a Řikonínem, kde se onoho mlhavého zimního rána střetly tři lokomotivy.
Řetězec nešťastných událostí
Až příliš častý jev, zpoždění, odstartoval sled nešťastných událostí. Akutním problémem se staly zácpy na železnici, zejména v přestupních stanicích. Původně zpožděný rychlík nákladní dopravy Sn 4094 se snažil zkrátit své zpoždění tím, že obešel plánovanou zastávku ve Vlkově, což nechtěně spustilo řetězec kalamitních událostí.
Nepozornost s fatálními následky
Uprostřed chaosu vyjela z Vlkova další lokomotiva, laminátová S 489.0041. Vzhledem k trvající přítomnosti Sn 4094 na trati byla tato lokomotiva odstavena na návěstidle Níhov. Výpravčí, která vyřizovala poprvé posun zcela sama, se dopustila kritické chyby, když dovolila lokomotivě pokračovat v jízdě, aniž by získala potřebné povolení. Tato chyba v úsudku, která byla pravděpodobně ovlivněna nepozorností, položila základ pro blížící se tragédii.
Uprostřed rozvíjejících se událostí se výpravčí v Řikoníně ocitl pod vysokým tlakem. Měl pouhý okamžik na to, aby se rozhodl a jednal. Snažil se uvolnit cestu stojícímu nákladnímu vlaku. Bohužel při soustředění na směr na Vlkov výpravčí přehlédl blížící se vlak od Brna – Ex 57 Pannonia.
Ničivý dopad kolizí
Následující okamžiky byly změť kovu a devastace. V rychlosti 58 km/h narazil laminátový S 489.0041 do stojícího Sn 4094. To způsobilo vykolejení posledních osmi vozů nákladního vlaku a zablokování přilehlé koleje. Za necelých 60 sekund do vykolejených vozů narazil vlak Ex 57 Pannonia jedoucí rychlostí přibližně 80 km/h. Vlak Ex 57 Pannonia se rozjel a vjel na koleje. Následky byly pochmurné: 31 mrtvých a mnoho zraněných cestujících. Finanční škody byly astronomické a dosáhly výše 4,6 milionu korun.
Hledání viníků nehody
Analýza události ukázala na více osob. Zatímco chyba hlasatele byla jasná, pod drobnohled se dostala i rozhodnutí výpravčího. Oba čelili právním postihům za svou roli při nehodě. Kromě bezprostředního personálu však incident vyvolal intenzivní debaty v železničních kruzích. Vyvstaly otázky: Proč bylo důležité komunikační spojení závislé pouze na telefonické komunikaci? Proč chyběla modernější signalizační zařízení, zejména na rušnějších tratích?
Po letech stále rezonují tiché ozvěny onoho tragického dne, které zdůrazňují mimořádný význam robustních komunikačních systémů a pečlivého přístupu k detailům v železničním provozu. Události v Řikoníně zdůrazňují tragické následky, které mohou vzniknout, když se sejdou nedostatky v komunikaci a lidské chyby.