,V roce 1957 se konstruktéři a nadšenci v mladoboleslavské automobilce Škoda pustili do odvážného projektu – vytvoření vysoce výkonného závodního vozu, který by dodržoval předpisy legendárního závodu 24 hodin Le Mans. Výsledkem ambiciózního počinu byl vůz Škoda 1100 OHC, zpočátku známý jako Škoda 968.

Zdroj: Youtube

Konstrukce a vývoj závodního zázraku začaly na jaře roku 1956 a tým Škoda dostal volnou ruku při realizaci své vize. Výsledkem byl vůz, který ostře kontrastoval se svými předchůdci, závodními speciály Škoda Sport a Supersport. Škoda 968 měla prostorový rám z tenkostěnných ocelových trubek, který ji odlišoval svým inovativním přístupem.

Síla a výkon

Pod elegantní kapotou vozu Škoda 1100 OHC se ukrýval mohutný čtyřválcový motor o objemu 1089 cm3 s výraznou hliníkovou hlavou, v níž byly umístěny dvě vačkové hřídele. Silný motor dosahoval pozoruhodného výkonu 92 k při 7700 ot/min, což znamená ohromujících 85 k/l – výkon, který mu ve své době vynesl uznání. Motor bylo možné vytočit na 8500 ot/min a jako palivo se používal vysokooktanový letecký benzín.

Co však závodní vůz skutečně odlišovalo, bylo pečlivé rozložení hmotnosti. Motor byl strategicky umístěn za přední nápravou, zatímco spojka, pětistupňová převodovka a rozvodovka zabíraly zadní část. Tímto rozložením hmotnosti se v kombinaci s nezávislým zavěšením kol dosáhlo téměř dokonalého vyvážení hmotnosti, což vytvářelo ideální jízdní vlastnosti.

Systém zavěšení zahrnoval lichoběžníkovou nápravu vpředu a vlečené trojúhelníkové nápravy vzadu, vybavené šikmou výkyvnou nápravou a zkrutnými tyčemi, které zavěšovaly 15palcová kola. Karoserie vozu Škoda 1100 OHC, jejíž hmotnost se přehoupla přes pouhých 550 kilogramů, umožňovala relativně skromnému motoru dosahovat ohromujících rychlostí 190 až 200 kilometrů za hodinu.

Estetický lesk

Kromě výkonu se Škoda 1100 OHC vyznačovala i dokonalou estetikou. Původní design, který vytvořil talentovaný Jaroslav Kindl, se vyznačoval dvojicí výklopných světlometů na přídi. Pozdější verze měly pevné světlomety s aerodynamickými kryty z plexiskla – prvek, který dodnes uchvacuje nadšence.

Jaroslav Kindl, který ve Škodě pracoval od roku 1948, sehrál klíčovou roli při formování designérského ducha společnosti. Jeho vliv přesahoval rámec modelu Škoda 1100 OHC, neboť se podílel i na designu několika dalších ikonických modelů značky Škoda.

Závodní triumfy a odkaz

Škoda 1100 OHC se poprvé představila v roce 1958 při závodě na městském okruhu v Mladé Boleslavi, kde si jezdec Miroslav Fousek zajistil drtivé vítězství. Navzdory občasným poruchám závodní zázrak v témže roce vyhrál ještě dva závody.

V roce 1960 Škoda 1100 OHC nadále fascinovala závodní nadšence, a dokonce se oblékla do nového stylu karoserie. Byla představena dvě kupé postavená na stejném podvozku, ale s hliníkovou karoserií. Poprvé se všechny čtyři vozy Škoda 1100 OHC sešly na trati ve Kdyni v červenci 1960 a vytvořily napínavé souboje mezi otevřenými vozy a kupé.

Trvalá rarita

Dnes je Škoda 1100 OHC stále raritou, z původních otevřených vozů jsou v provozuschopném stavu pouze dva. Jeden se nachází ve firemním muzeu Škoda v Mladé Boleslavi, druhý hrdě vlastní britský dovozce vozů Škoda. Jeho výjimečnost podtrhuje vysoká cena, za kterou se prodal – něco přes milion korun.

Škoda 1100 OHC je majákem českého inženýrského umu, který posouvá hranice designu i výkonu. Její nadčasový půvab nepřestává uchvacovat automobilové nadšence a připomíná nám pozoruhodnou éru, kdy české závody byly synonymem pro inovace a rychlost.

Zdroje: idnes.cz, cs.wikipedia.org, templeofspeed.cz