Praga V3S, která vznikla za pouhé dva roky, odpověděla na volání československé armády po lehkém nákladním automobilu schopném zdolávat náročné terény. Konstrukce V3S, která čerpala inspiraci ze sovětských Zil, jež byly samy o sobě odvozeny od amerických Studebakerů z druhé světové války, vedla k vytvoření jednoho z nejpůsobivějších terénních vozidel své doby.

Zdroj: Youtube

Bezkonkurenční terénní schopnosti

Vejtřaska byla mistrovskou třídou terénní techniky. Její konstrukce s vysokou nápravou, která dokázala přebrodit metr vody nebo zdolat 40 cm vysoké překážky, byla revoluční. Terénní schopnosti vozidla V3S nesloužily pouze vojenským účelům, ale auto zazářilo také v mnoha mezinárodních terénních soutěžích.

Odolnost však byla spojena s kompromisy. Jeho konstrukce přizpůsobená terénním podmínkám omezovala rychlost na silnici na 60 km/h, aby nedošlo k poškození hnacího ústrojí. Úroveň komfortu pro cestující byla minimální, často snášeli drncavou jízdu na dřevěných lavicích a kvůli umístění motoru čelili extrémním teplotám.

Více než 135 000 exemplářů

Bylo vyrobeno více než 135 000 kusů Pragy V3S, přičemž každá varianta vyhovovala různým potřebám od válcoven po cisterny a jeřáby. Všestrannost spolu s dlouhou životností označuje model V3S za nejdéle vyráběný československý nákladní automobil, což svědčí o jeho trvalé poptávce a funkčnosti.

Technické mistrovství

V3S nebyl jen o hrubé síle; byl to zázrak technické vytříbenosti. Jeho konstrukce, schopná v terénu převážet až 3350 kg materiálu nebo přepravovat 25 osob, kladla důraz na vyvážené rozložení hmotnosti na nápravy a vysokou světlou výšku. Jeho systém 10 převodových stupňů (8 vpřed, 2 vzad) zvyšoval jeho všestrannost a činil z něj spolehlivého pracovního tahouna v různých situacích.

Nehynoucí kouzlo Pragy V3S

Navzdory svému stáří a pokroku ve vozidlové technice odmítá Praga V3S upadnout v zapomnění. Její odkaz, upevněný ve vojenské i civilní sféře, nepřestává vzbuzovat zájem, což je skutečným důkazem vynalézavosti a odolnosti české techniky. V současné době má legendární "vejtřaska" daleko k odchodu do propadliště dějin.

Zdroje: idnes.cz, cesky.radio.cz, denik.cz