Oblíbenec publika a partner Jiřího Lábuse
Kaiser debutoval v sedmdesátých letech a rychle se prosadil. Jeho romantické a komediální role si brzy získaly srdce diváků po celém Česku. Spolupráce s Jiřím Lábusem mu zajistila pevné místo v české kulturní historii díky oblíbenému televiznímu pořadu "Možná přijde i kouzelník". Ve filmech jako "Amerika", "Tmavomodrý svět", "Černí baroni" či "Líbáš jako Bůh" herec nikdy nezklamal.
Boje za oponou slávy
Přesto se za potleskem a uznáním vznášel přízrak alkoholismu. Četné případy ukazují na opakující se vzorec nevyzpytatelného chování, které bylo poháněno alkoholem. Angažmá ve vážených institucích, jako je pražské Divadlo na Vinohradech nebo Národní divadlo, byla svědkem jeho předčasných odchodů, často kvůli opakované neúčasti na zkouškách z důvodu opilosti nebo neprofesionálnímu chování.
Také osobní život byl plný problémů. Paprsek naděje mu dalo až manželství s Naďou Konvalinkovou, která byla sama o sobě hvězdnou herečkou. Z jejich svazku se narodila dcera Karolína. Neúprosné sevření alkoholismu však nakonec vedlo k rozpadu svazku.
Nová kapitola života
Herec nastoupil několikrát do protialkoholické léčebny, a až třetí byla úspěšná. Jeho život se bohužel podepsal na hercově zdraví a v roce 2019 prodělal infarkt. Přesto má každý mrak svůj světlý okraj. Kaiserovo spojení s partnerkou Dášou Vokatou vneslo do jeho života novou stabilitu a odvedlo ho ze spárů jeho osobních démonů.
Idylický úkryt ve vesničce
A kde Oldřich Kaiser tráví svůj zasloužený klid? Uprostřed malebné vesničky Hlavice v Libereckém kraji se v roce 2007 díky dědictví stal majitelem pohádkové roubenky. Tato chalupa dýchá atmosférou dob dávno minulých. Kreativitu Kaiser projevil i zde, roubenku doplnil o netypický modrý nátěr. To ale nadzvedlo ze židle památkáře.
Střet vkusu a ochrany kulturního dědictví
Jádro sporu spočívá ve zvláštním odstínu modré barvy, který nyní zdobí některé části chalupy. Kdyby se chalupa nacházela v chráněné oblasti, taková změna by vyvolala vysoké sankce. Naštěstí pro herce k tomu nedošlo. Památkáři ovšem upozorňují, že ačkoliv použití modré barvy historicky nepřesné není, odstín, který herec zvolil, se od tradiční barvy značně liší. Zářivě modrá barva, kterou si herec vybral, podle památkářů narušuje historickou autenticitu chalupy.
Debata tak přináší zajímavou diskusi o hranicích mezi osobní volbou a zachováním kulturního dědictví. Zatímco jednotlivec může svůj majetek vnímat jako plátno pro osobní vyjádření, památkáři zdůrazňují, že je důležité zůstat věrný historické estetice, zejména pokud má stavba kulturní význam.
Příběh roubenky Oldřicha Kaisera slouží jako připomínka toho, že dědictví a osobní vyjádření se často pohybují na tenké hranici. Zatímco herec hledá ve své chalupě útěchu, daleko od bouřlivých epizod své minulosti, památkáři doufají v ústupky vůči tradici, které zajistí, že historické skvosty, jako jsou tyto, budou zachovány pro budoucí generace.
Zdroje: kafe.cz, expres.cz, cs.wikipedia.org