Hrdí Češi budou nejspíš tvrdit, že nějaký železniční most se v žádném měřítku nemůže rovnat pražskému Karlovu mostu, který je mnohem ozdobnější, významnější a ke všemu asi šestkrát starší! Nechme tedy soudy a měření krásy jiným a pojďme se soustředit na fakta. Ta jsou sama o sobě dost zajímavá.

Landwasser Viaduct

Nachází ve švýcarském kantonu Graubünden a je součástí železniční trati Albulabahn, která byla celá zapsána na seznam kulturního dědictví UNESCO. Tato 61,67 km dlouhá dráha spojuje města Thusis (697 metrů nad mořem) a proslulé zimní středisko Svatý Mořic (1775 m. n. m.). Kromě stoupání vlaky během trasy musejí překonat 42 tunelů a dokonce 144 mostů. A jeden z nich ční nad všechny ostatní...

Vyjádřeno řečí čísel

Landwasser Viaduct (viadukty jsou mosty tvořené pravidelnými oblouky) se klene ve výšce 65 metrů nad stejnojmennou řekou mezi městy Schmitten a Filisur. Výjimečné dílo dlouhé 136 metrů tvoří šest dvacetimetrových oblouků (a pět pilířů z tmavého vápence). Na jedné straně most přímo navazuje na 216 metrů dlouhý tunel vytesaný do skály, což činí vzdušnou zatáčku ještě atraktivnější.

Jako datum slavnostního otevření se vede první červenec roku 1903. Rozhodně dnes není jen ozdobou na fotkách. Viadukt ročně přejede přibližně 22 tisíc vlaků, což činí průměr 60 souprav denně.

Náročná rekonstrukce

Aby Landwasser Viaduct vydržel takový nápor typických červených vlaků, došlo v roce 2009, tedy 106 let od otevření, ke kompletní rekonstrukci této jedinečné dopravní spojky. Celý viadukt byl za 4,6 milionu švýcarských franků (cca 112 milionů korun) přestavěn. Práce probíhaly osm měsíců ve dne v noci, a pozor, provoz přitom nebyl zastaven! Strojvedoucí jen museli zpomalit na max. 10 km/h.

Vzhledem k zařazení mezi památky UNESCO nesměla být viditelná žádná změna v konstrukci, a tak Landwasser Viaduct vypadá úplně stejně jako v roce 1903. Právě to je důvod, proč na fotkách, ať už v zimě či v létě, působí most tak pohádkově a úžasně.

Ponte di Rialto, Benátky

Italské město lásky má několik ikonických míst, jedním z nich je Ponte di Rialto. Jde o nejstarší ze čtyř vzdušných cest přes Canal Grande. Původně na tomto místě stál dřevěný most, který ale shořel a zhroutil se. Nový kamenný most, který je dnes denně obležen turisty, byl dokončen roku 1591.

Karlův most, Praha

Neexistuje panoramatický snímek hlavního města, na kterém by se Karlův most hlasitě nehlásil o slovo. Stavba spojky Starého Města a Malé Strany i Hradčan se začala stavět roku 1357 na popud krále Karla IV. Kdo by neznal legendu, podle níž se do malty přidávala vajíčka... Potěší, že i podle zahraničních serverů patří do TOP 10 nejslavnějších mostů světa.

Golden Gate Bridge, San Francisco

Pravděpodobně nejslavnější most na světě se klene přes záliv v San Francisku. Právě kvůli Golden Gate Bridge míří na západní pobřeží USA miliony turistů. Víte, že s délkou 1280 metrů je jedenáctý nejdelší na světě? Jenže deset delších bylo postaveno v posledních 20 letech, zatímco Zlatá brána byla otevřena už v roce 1937.

Pont des Arts, Paříž

Přes řeku Seinu vedou desítky mostů. Pont des Arts (Most umění) je nenápadný, určený pěším a cyklistům, přesto se proslavil bez debat po celém světě. Milenci na jeho zábradlí roky věšeli zámky lásky, bohužel romantické tradici je utrum. Kvůli narušené statice pařížská radnice v roce 2015 nechala sundat z mostu asi milion zámků o celkové váze 45 tun.

Tower Bridge, Londýn

Tento symbol Londýna se stavěl celých dlouhých osm let v období 1886 až 1894. Nejslavnější padací most světa je 244 metrů dlouhý, 65 metrů vysoký a výška nad hladinou je při zavření pouze devět metrů. Most je vybaven dvěma výškovými lávkami, spojujícími obě věže mostu a používanými dříve chodci. Možná vás překvapí, že se padací části otevírají tisíckrát do roka! Plně ale jen tehdy, pokud pod ním projíždějí členové královské rodiny.

Brooklyn Bridge, New York

Brooklyn Bridge od roku 1883 spojuje newyorské čtvrti Manhattan a Brooklyn a je to další dopravní spojka, která se stala symbolem celého města. Jeho rozpětí je 486 metrů, denně most kromě 125 tisíc automobilů využijí také tisícovky turistů a Američanů, kteří po horní lávce s oblibou běhají.