Smrtelná past na každém rohu
Mrtvý motocyklista v Karnátace. Čtyři zranění při havárii policejního auta v Dillí. Dva mrtví po nárazu auta do stromu. Podobné titulky plní denně indický tisk. Ročně na indických silnicích zahyne přes 300 000 lidí. Některé odhady dokonce hovoří až o trojnásobku. Zdá se, že tato čísla jsou příliš hrůzostrašná na to, aby byla skutečná, ale bohužel je to realita cestování po Indii.
Motocykly, kam se podíváš
Nejčastěji na indických vozovkách narazíte na motocykly. Podle statistik tvoří asi 75 % všech vozidel na indických silnicích. Důvod je jasný. Indie je chudou zemí a na pořízení auta tu má málokdo finance. Pro lidi s nižšími příjmy je motocykl prakticky jedinou možností, jak se přepravit z místa na místo. Jednostopá vozidla jsou také oblíbená u mladých lidí. Ale co je považováno za symbol svobody a nezávislosti, se může rychle stát smrtelnou pastí.
Pravidla? Kdo je potřebuje?
Pokud zvládnete bez nehody řídit v Indii, můžete spolehlivě řídit kdekoli na světě. Nejtěžší je zvládat provoz, pro který neexistují žádná pravidla. Překročení rychlosti, jízda po nesprávné straně vozovky, ignorování semaforů čí řízení pod vlivem alkoholu jsou v Indii naprosto běžnou praxí. Ačkoli zde platí poměrně přísné dopravní předpisy včetně nízkého limitu alkoholu v krvi, nikdo je nedodržuje. K sabotování pravidel přispívá i velká korupce. Řidičský průkaz lze docela snadno získat za finanční úplatek, takže nezletilí šoféři tu rozhodně nejsou žádnou výjimkou.
Policie situaci nezvládá
Indické policejní síly nemají dostatek personálu, takže nedodržování pravidel nezvládají potírat. Situaci na silnicích ještě zhoršují toulavá zvířata, jako jsou psi a dobytek, která už tak chaotickou situaci v silničním provozu ještě více komplikují.
Děsvá situace vyloženě volá po nápravě. Doprava na indických silnicích by se měla razantně zklidnit a šoféři by měli dodržovat přísnější rychlostní limity alespoň ve školních zónách a v obydlených částech měst a obcí.
Velké plány indické vlády
Indická vláda má v souvislosti s děsivou situací v dopravě velké plány. Do roku 2025 chce docílit 50% snížení počtu úmrtí na silnicích. Přispět k tomu mají mimo jiné předpisy OSN týkající se crash testů a normy globálního programu pro posuzování nových automobilů. Výrobci automobilů tak budou muset zajistit kontrolu stability a všechna vozidla vybavit airbagy a bezpečnostními pásy. Dále hodlá indická vláda připravit udržitelný plán, který by měl pomoci vyřešit problém s toulavými zvířaty.
Než ale budou všechna chystaná opatření zavedena do praxe, budou indické silnice platit za nejsmrtelnější na světě. Plánovaná změna bude vyžadovat nejen přísnější zákony a vymáhání, ale i hlubokou kulturní přeměnu, na jejímž konci bude respekt k životům všech, kteří se vydají na cestu.
Zdroje: deccanherald.com, economist.com, bloomberg.com