Revoluční motor s názvem Saber (Synergistic Air-Breathing Rocket Engine) vyvinuli inženýři v britské firmě Reaction Engines a označují ho jako největší průlom v letové technologii od vynálezu tryskového motoru. Hlavním důvodem je, že si motor dokáže za letu obstarat tekutý kyslík, který mu slouží jako pohonný materiál, sám z atmosféry. To do teď nebylo technologicky možné.
Saber využívá principu proudového motoru
"Obyčejné" raketové motory využívají k pohonu tekutý kyslík a vodík. V praxi to znamená, že raketa musí mít dvě nádrže na obě složky. Saber ale využívá principu proudového motoru. Podle Evropské kosmické agentury „konečným výsledkem této technologie vyrobené v Evropě by byly nízko-nákladové, spolehlivé a opakovaně použitelné motory, které by potenciálně umožnily budoucím dopravním prostředkům vykonávat rovnocennou práci dnešních raket". Což znamená, že letadla s tímto motorem by dosáhla rychlosti, která je 5x vyšší než rychlost zvuku a z Bruselu do Sydney by cesta pro 300 cestujících trvala 4 a půl hodiny místo dnešních 21 hodin.
Konkrétně se motor bude testovat na vesmírném raketoplánu Skylon
Konkrétně se motor bude testovat na vesmírném raketoplánu Skylon. Tento elegantní letoun by byl schopen vzlétnout a přistát na komerčních letištích stejně jako proudové letadlo. Na rozdíl od konvenčních motorů se však Saber za letu přepne na raketový motor a Skylon tak bude moci zvýšit rychlost. V praxi to znamená to, že Saber nejprve smíchá vodík se vzduchem, který za letu nasává. Po přepnutí do raketového režimu a pomocí kyslíku ze svých mini nádrží, které budou na jeho těle upevněny, zrychlí na nadzvukovou rychlost.
Čtěte také
Průlom ve vývoji nastal, když inženýři vyřešili otázku chlazení. Chladič tohoto motoru se skládá z velmi tenkých trubek naplněných héliem. Při optimální koncentraci plynů, tlaku a rychlosti proudění se dokáže přicházející vzduch o teplotě 1000 °C během setiny sekundy ochladit na - 150 °C, aniž by došlo k zamrznutí motoru. Zkouška chladiče proběhla v roce 2019 a další testy se budou provádět již společně s vesmírným raketoplánem.
'Obyčejné' raketové motory využívají k pohonu tekutý kyslík a vodík
Raketoplán Skylon s délkou 82 metrů bude postaven z plastu vyztuženým uhlíkovými vlákny a černou keramickou kůží. Pohánět ho budou dva motory Saber a počítá se, že jeho hlavním úkolem bude přepravovat lidi a náklad do vesmíru a pomáhal budovat nové oběžné základny. Na zem se již vrátí jako normální letadlo a na další let může být připraven během několika hodin. S prvním komerčním nasazením se počítá nejdříve v roce 2025.
Čtěte také
Zdroje: www.reactionengines.co.uk, www.e15.cz