Jak často bývá letadlo zasaženo bleskem?
Komerční letadla se při svém letu po obloze mohou zdát neporazitelná, ale i ona jsou náchylná k mocným přírodním silám. Je překvapivé, že letadlo zažije zásah bleskem zhruba jednou za 1000-3000 letových hodin. Převedeme-li to na roční počet, znamená to, že se s těmito údery vysokého napětí setká komerční letadlo v průměru jednou až dvakrát ročně. I přes tuto překvapivou četnost jsou však letecké katastrofy způsobené bleskem vzácné.
Magnet na blesky
Ale proč by letadlo mělo být vůbec zasaženo? Když stroje stoupají atmosférou, generují statickou elektřinu. Tento statický náboj dělá z letadla magnet na blesky, zejména pokud se nachází v blízkosti nabitého bouřkového mraku.
I když si mnozí představují úder blesku do letadla jako něco děsivého, moderní letadla jsou konstruována tak, aby takovým situacím čelila. Většina cestujících si dokonce úderu ani nevšimne. A pokud ano, obvykle zaznamenají jen tlumený praskavý zvuk, nikoli dramatický zážitek. Jak je to možné?
Jak letadla čelí blesku
Konstrukce letadel se vyvinula tak, aby čelila potenciálním rizikům úderu blesku. Pro začátek jsou vybavena hromosvody na koncích křídel, které bezpečně odvádějí elektrickou energii. Pokrok v technologii nátěrů dal vzniknout speciálním antistatickým nátěrům, které snižují hromadění statické elektřiny. Některá letadla dokonce disponují zařízením, které generuje opačné náboje, neutralizující statickou elektřinu, kterou hromadí. Všechny tyto mechanismy spolupracují, aby minimalizovaly jak výskyt, tak dopad úderů blesků.
Nejčastější místa úderu blesku na letadle
Porozumění tomu, kde je největší pravděpodobnost úderu blesku v letadle, může být nápomocné při navrhování ochranných opatření. Častým cílem bývá příď letadla. Aby byla zajištěna bezpečnost, je tato část konstruována tak, aby se případný elektrický náboj šířil po vnější straně a vyhnul se kritickým vnitřním systémům.
Kompozitní materiály
Jednou z významných výzev v moderním letectví je přechod od lehkých slitin ke kompozitním materiálům v konstrukci letadel. Tyto materiály sice nabízejí řadu výhod, ale zároveň jsou schopny uchovávat statické náboje. Inženýři neustále hledají nová řešení, jako je integrace kovových vláken do kompozitních materiálů, aby toto riziko eliminovali.
Letecká doprava zůstává jedním z nejbezpečnějších způsobů přepravy, a to i v případě jevů, jako je blesk. Ačkoli setkání s bouřkou může přinést další nebezpečí, jako jsou silné turbulence, cestující si mohou být jisti, že když udeří blesk, letadlo, ve kterém se nacházejí, je více než dobře vybaveno, aby si s ním poradilo. Díky neustálému technologickému pokroku a přísným bezpečnostním normám zůstává nebe přátelské a bezpečné.
Zdroje: simpleflying.com, aerotime.aero, pictolic.com