Pilot sledován mimozemšťany zmizí

Mladý pilot Frederick „Fred“ Valentich si dne 21. října 1978 pronajímá lehkou Cessnu 182L . V 18.19 h vzlétá z letiště Moorabbin v australském státě Victoria a míří přes Bassův průliv ke King Islandu. Krátce po západu slunce, v 19.06 h, se spojí s leteckou službou Air Flight Service v Melbourne. Dispečerovi S. Robeyovi hlásí, že ho ve výšce 1 400 metrů sleduje letadlo neznámého typu, že nad ním prolétá velkou rychlostí, pak že nad ním krouží, že si s ním pilot záměrně hraje… Letadlo mělo mít čtyři jasná přistávací světla a jedno zelené. Bylo podlouhlé, mělo lesklý kovový povrch. Dle přepisu nahrávky jeho poslední slova zněla „…to podivné letadlo se nade mnou vznáší …(ticho) … vznáší se… a není to letadlo…" (ticho). Po sedmnácti vteřinách se ze zapnutého mikrofonu ozval neidentifikovaný staccatový zvuk. V 19.12.49 h je spojení přerušeno. (viz video)

Pátrání, šetření, teorie

Následuje pátrání v oblasti 2 600 km² na moři, na souši i ze vzduchu. Účastní se ho 8 civilních letadel, RAAF Lockheed P-3 Orion i lodě zaoceánské námořní plavby. Dne 25. října je ukončeno. Valentich hlásil, že ho sleduje letadlo, které nemůže „identifikovat“, což samozřejmě vyvolalo spekulace o únosu mimozemšťany, nebo že jeho letadlo UFO zničilo. Údajní svědci tvrdili, že té noci viděli na obloze zelené světlo, jiní dokonce samotné UFO. O účelu svého letu Valentich lhal. Na letišti řekl, že letí vyzvednout kamarády, kamarádům zase, že raky. Přistání na letišti v King Island nenahlásil, ač to bylo povinností. Jako možný důvod zmizení proto přicházela v úvahu sebevražda nebo zinscenované zmizení. To lékaři i kamarádi naprosto vyloučili. Teorií bylo víc, například, sestřelení pašeráky drog, elektrický výboj z mraků, který zapálil plynné výpary, či porucha stroje. Žádná z nich však nevysvětlovala záhadná světla. Ani zmizení letadla. Trosky se nenašly. Závěry vyšetřování Úřadu pro vyšetřování letecké bezpečnosti z května 1982 zněly: „důvod zmizení letadla nebyl stanoven“.

Zdroj: Youtube

Letadlo nalezeno, záhadná „ufónská“ světla vysvětlena

O nalezení trosek se zasloužil badatel a autor knih o UFO K. Basterfield. Ten objevil „ztracený“ spis se záznamem o nepotvrzeném nálezu potopeného letadla. Nejmenovaný pilot Cessny měsíc po zmizení pilota spatřil v moři cosi, co považoval za obrys letadla. Při dalším přeletu ho však nenašel. Trosky letadla s „částečně shodnými sériovými čísly“ s Valentichovou Cessnou tak byly za dalších pět let nalezeny v Bassově průlivu. A co mladý pilot viděl, vysvětlil v roce 2013 v televizním pořadu McGaha. Vycházel z hlášení dispečerovi. Frank viděl čtyři jasná světla. Byla nad ním. Vznášela se. Ze zpětného „počítačového“ vyhledávání oblohy v daném místě a čase pak McGaha vyvodil, že zcela jistě viděl Venuši, Mars, Merkur a Antares. Ty tvořily kosočtverec. Ten si pilot v mysli propojil, viděl tak podlouhlý tvar, který považoval za letadlo. Kovový a lesklý vzhled mohla způsobit „síla sugesce“, dojem. A zelené světlo? „Nemohlo to být ve skutečnosti nic jiného, než vlastní navigační světlo Cessny na pravém konci křídla. Nebo jeho odraz na čelním skle,“ vysvětlil McGaha. Valentich byl prostě zmatený a dezorientovaný. Ale proč? I k tomu má pilot a astronom vysvětlení.

Příčina nehody – Valentich

Fred Valentich (nar. 1958) byl nezkušený pilot. Měl nalétáno 150 hodin. Chtěl se stát profesionálním pilotem, neměl ale patřičné vzdělání. U zkoušek na licenci obchodního pilota neuspěl. Měl za sebou už tři maléry. Dostal varování za zbloudění do omezeného prostoru, dvakrát dostal napomenutí za záměrný let do mraků, za což mu hrozilo trestní stíhání.

Hlavně ale byl posedlý UFO. V jejich existenci skálopevně věřil. Sledoval filmy, sbíral články. Dokonce sám prý jeden létající talíř viděl. Také se otci svěřil s obavami, že by mimozemšťané mohli zaútočit. A to vše bylo s největší pravděpodobností v pozadí celé události. Důvodem jeho nočního letu, jak se předpokládá, bylo pátrání po mimozemšťanech. To přirozeně zamlčel. A když viděl čtyři zářivá světla, naprosto podlehl své představě. Vše, co si nedokázal vysvětlit, považoval za UFO. Byl tak rozrušený, že se pak nechal oklamat iluzí nakloněného horizontu. K té může dojít, jak vysvětluje McGaha, když slunce zapadne, stále osvětluje část obzoru, ale část tmavne a zdá se vzdálenější. Nestejnoměrné osvětlení pak způsobuje dojem sklonu. Při snaze letadlo vyrovnat se Fred dostal do sestupné „hřbitovní spirály“ a začal sklesat. Nejdříve pomalu... V nejkritičtějším okamžiku, kdy se měl věnovat přístrojům a havárii odvrátit, měl plnou hlavu UFO…

Valentichovo zmizení byla havárie. Kdyby ale nebyl tak fascinován létajícími talíři, nemuselo k ní dojít.

James McGaha – vysloužilý pilot USAF; instruktor parašutismu – 5 000 sportovních seskoků; astronom a ředitel Grasslands Observatory, držitel prověrky utajení TOP SECRET; práce: astrometrie a fotometrie planetek a supernov; objevil 15 asteroidů a 63 komet; autor 2 900 publikací M.P.E.C. o blízkozemních asteroidech; objevitel gama záblesku GRB 030329; planetka 10036 pojmenována na jeho počet „McGaha“. Vystupuje v médiích, již více než 40 let aktivně propaguje vědu a vyvrací pseudovědu – zaměřuje se na víru v UFO a astrologii. Je zakladatelem a předsedou organizace Tucson Skeptics a vědeckým konzultantem Výboru pro skeptické vyšetřování.

Zdroje: skepticalinquirer.org, centerforinquiry.org, en.wikipedia.org