www.odditycentral.com, www.sport.cz, random-times.com

Světový unikát

Zajít si na jakoukoliv sportovní událost a sledovat hru oblíbených týmů naživo, namísto toho, abyste ji sledovali z domova, má své výhody. Jste přímo v epicentru dění, sledujete přímý přenos, jehož jste nedílnou součástí a kolem vás jsou podobně ladění lidé.

Nechybí vzrušení. Účast na stadionu je především o zážitku. Hluk, dav, křik, občasný stres, kdo s koho, to všechno přispívá k zážitku, který ze hry nakonec máte.

Představte si však situaci, kdy vaši hru naruší parní vlak, který projíždí přímo stadionem. Objeví se mezi tribunami a hřištěm. Přesně takový zážitek nabízí všem divákům utkání klubu TJ Tatran Čierny Balog s jejich hostujícími týmy.

Jde o světový unikát. Obecní stadion v Čierném Balogu na Slovensku je skutečně jediným stadionem na světě, který protíná dvojice živých železničních kolejí.

Čierny Balog je velká obec, konglomerát třinácti vesnic, která byla za druhé světové války jedním z center protinacistického Slovenského národního povstání.

Nachází se na horním toku Čierného Hronu a jeho přítoků. Jak naznačují prvky sekery a cepínu ve znaku obce, většina jejích obyvatel se živí pastevectvím nebo těžkou dřeva. První osada nesoucí název Krám se začala formovat již v roce 1563.

Hřištěm projíždějící vlak

Historická úzkokolejka byla v obci Čierny Balog postavena až na počátku 20. století. Její původní využití však nemělo s fotbalem nic společného. Vlaková trať sloužila na přepravu dřeva mezi obcemi Čierny Balog a Hronec.

Pro více informací se podívejte na toto video:

Zdroj: Youtube

Postupem času trať rozšířila své využití také na přepravu dřeva z lesů. Její využití bylo nezbytné a v polovině 20. století dosahovala železnice celkové délky téměř 132 000 kilometrů. Právem byla nejrozsáhlejší železniční sítí tehdejšího Československa.

V době jejího položení však žádné fotbalové hřiště neexistovalo. Až během rozrůstání obce vybudovali místní lidé také fotbalové hřiště. Svým účelům železnice sloužila dlouhých 68 let.

V roce 1982 se "pracovní" provoz na železnici zastavil. Ne však na dlouho. O rovných 10 let později byla železnice opět v provozu, tentokrát jen jako památková železnice pro turisty. Černohorská železniční trať je nyní dlouhá 17 kilometrů.

Související články

Fotbalový stadion patří místnímu klubu TJ Tatran Čierny Balog. Jde o malý stadion, který má z jedné strany jen dvě tribuny, ze zbytku je otevřený. Koleje procházejí přímo před tribunami.

V obci se nachází i další fotbalový klub Partizán Čierny Balog a další sportovní kluby jako biatlonový, volejbalový, hokejový, turistický, cyklistický nebo lyžařské středisko.